Klimplanten in een voortuin in Leiden

Ontdek hoe je van jouw tuin een bijen-oase maakt

Wageningen Environmental Research, Wageningen University & Research
4-APR-2024 - Insecten hebben het moeilijk. Een belangrijke oorzaak is het verdwijnen van bloemrijk groen en rommelige plekken in zowel de stad als het buitengebied. Toch is elke tuin te veranderen in een bloeiende oase met voedsel en nestelplekken voor bijen. Maar hoe doe je dat, en is iedere plant geschikt? Een nieuwe serie posters laat zien met welke tuinplanten je de bijen goed kan helpen.

We zien steeds minder insecten en insectensoorten, waaronder bijen. Niet alleen zijn er voor bijen en andere insecten weinig voedsel en nestelplekken te vinden, ook de extremere weersomstandigheden door klimaatverandering maken het voor hen lastiger om te overleven. Hoewel het met de honingbij prima gaat, dreigt meer dan de helft van de 300 wilde bijensoorten in Nederland te verdwijnen.

Dat is niet alleen een probleem voor de bijen zelf, maar ook voor planten in de natuur en in onze tuinen. Veel planten- en boomsoorten die hier van nature voorkomen hebben een nauwe relatie met insecten. Ze zijn aan elkaar aangepast en hebben elkaar nodig om te overleven. Ook voor ons zijn bestuivende insecten zoals bijen van belang: driekwart van de gewassen die wij eten zijn namelijk afhankelijk van bestuiving. Minder bijen betekent dus ook minder voedsel. Slecht bestoven aardbeien zijn bijvoorbeeld minder groot en bederven sneller. Het is geschat dat de diensten die bestuivers gratis aan ons leveren wereldwijd ongeveer tussen de 35 en 120 miljard euro per jaar zouden kosten.

Hoe kan je bijdragen aan een oplossing?

Maar er is goed nieuws: elke tuin kan bijdragen aan het behoud van bijen door er een bloeiende oase met voedsel en nestelplekken voor bijen van te maken. Veel wilde bijensoorten kun je goed helpen met jouw tuin, en zelfs met een bescheiden balkon. Hoe meer bloeiende planten en bomen erin staan, hoe meer voedsel en schuilplekken voor wilde bijen er zijn.

Hoe nuttig een plant is voor bijen, hangt wel af van de soort. Er zijn namelijk veel verschillende wilde bijensoorten met allemaal verschillende behoeftes. Niet elke plant is een goede bijenplant, omdat niet iedere plant nectar en stuifmeel levert. Veel mooie tuinplanten hebben geen nectar en stuifmeel meer doordat ze zijn veredeld op basis van andere eigenschappen, zoals de grootte van de bloemen. Er zijn echter planten die mooi en makkelijk zijn voor in je tuin én waarmee veel bijensoorten echt geholpen zijn. Wetenschappers van Wageningen Environmental Research hebben in het project Kennisimpuls Bestuivers een serie posters genaamd "Jouw tuin helpt!" ontwikkeld om jou te laten zien welke tuinplanten belangrijk zijn voor bijen.

De posters in de serie "Jouw tuin helpt!"

Ontdek met welke planten je de bijen helpt

In deze serie posters worden acht prachtige tuinplanten belicht die niet alleen jouw tuin opfleuren, maar ook voedsel- en nestplekken vormen voor bijen. Deze planten woekeren niet en zijn geschikt voor elke tuin, groot of klein. Bij elke plant vind je informatie over hoe je ze kunt laten groeien, waar je ze het beste kunt plaatsen en welke bijen ervan profiteren. Ook leer je over het fascinerende leven van bijen, hoe je ze herkent en waar je ze kunt vinden. Zo wordt jouw tuin niet alleen mooier, maar ook een bron van verwondering en inspiratie!

Fleur je bijen- of tuin-evenement op

Op de website van Hulp voor Bestuivers kun je de serie posters online bekijken en downloaden in A1- of A4-formaat. Wil jij je tuin al vergroenen en wil je dit delen met je buren, straat of wijk? Gebruik de posters dan bij een evenement in je buurt, school of organisatie. Snuffel vooral rond op de website voor nog meer tips en informatie over hoe je bijen kunt helpen in de tuin.

Primeur postertentoonstelling

Behalve posters die je online kunt downloaden, komt er ook een tentoonstelling waar ze alle acht te zien zijn. De Nationale Bijenstrategie (NBS) heeft de primeur: de opening van deze postertentoonstelling vindt binnenkort plaats bij een van de NBS-partners. Zij maken via een actie kans om de tentoonstelling te winnen. Wil je bij de opening zijn? Houd dan de website Nationale Bijenstrategie in de gaten voor de winnende locatie en de datum!

• Wil jij ook een postertentoonstelling op je eigen locatie? Na de opening kun je een set lenen bij Kennisimpuls Bestuivers, als langdurige tentoonstelling. De set bestaat uit 10 posters op A1-formaat met standaards. Stuur bij interesse een bericht naar Jurre Dekker.

Tekst: Jurre Dekker en Sabine van Rooij, Wageningen Environmental Research; Marjon van der Leest, RVO