Sijs, GNU-licentie voor vrije documentatie

Sijsjes en drijfsijsjes

Sovon Vogelonderzoek Nederland
4-FEB-2009 - Als je mensen spreekt die niet zoveel met de natuur hebben en dus ook niet met vogels, dan hebben ze het altijd over 'sijsjes en drijfsijsjes'. Andere soorten bestaan er in hun ogen niet. Kortom: je hebt vogels in de boom en je hebt vogels op het water. Een beetje natuurliefhebber weet natuurlijk wel beter.

Bericht uitgegeven door SOVON op woensdag 4 februari 2009

Als je mensen spreekt die niet zoveel met de natuur hebben en dus ook niet met vogels, dan hebben ze het altijd over 'sijsjes en drijfsijsjes'. Andere soorten bestaan in hun ogen niet. Kortom: je hebt vogels in de boom en vogels op het water. Een beetje natuurliefhebber weet natuurlijk wel beter.

Een drijfsijsje als soort bestaat niet, maar sijsjes bestaan wel. Sterker nog: op dit moment zitten er op veel plekken met elsenkatjes en dennenappels grotere groepen sijzen. Ze doen zich te goed aan de zaden van de elzenkatjes en dennenappels.

De sijs is een klein zangvogeltje, iets kleiner dan een koolmees. Hij is overwegend groengeel van kleur en de mannetjes hebben een zwart petje.. Het vrouwtje is minder groenig geel en is meer grijzig gestreept. Sijzen trekken bijna altijd in kleine tot grotere groepjes rond, daarbij luid kwetterend en fluitend. In deze tijd van het jaar kunnen de groepen echt fors worden met vele tientallen exemplaren.

Wilt u zelf sijzen gaan zoeken dan is het raadzaam om elzen en berken af te zoeken, want daarop zitten ze het meest. Straks als de winter weer af is gelopen vertrekt het gros van de wintersijzen weer naar het noorden en oosten van Europa om daar te broeden.

Tekst: Harvey van Diek, SOVON