valse wolfspin lead,

Een natuurlijk 2023!

Nature Today
1-JAN-2023 - Dat wensen we u als bezoekers van Nature Today namens het hele Nature Today-team toe. Dat u veel van de natuur kunt genieten. Samen met onze partners blijven we u op de hoogte houden van wat er in en in relatie tot de natuur gebeurt, in Nederland en daarbuiten. In dit bericht een terugblik op 2022. Het jaar van onder andere de valse wolfspin, de boerenzwaluw en stikstof.

Vorig jaar publiceerden alle partners van Nature Today samen bijna 1.200 natuurberichten. De berichten werden veelvuldig gelezen door onze vaste bezoekers. Het laat zien welke rijkdom aan natuurkennis er in ons land is en dat er heel veel interesse is in deze kennis over de natuur. Veel natuurberichten werden opgepakt door allerlei media, waardoor miljoenen mensen weer een stukje natuurwijzer werden.

In de top

Raaf, wolvenvogel op de VeluweHet natuurbericht over de valse wolfspin stond in 2022 op 1. In de top over alle jaren staat hij op nummer 7. Onze bezoekers, jullie dus, blijken graag te lezen over lastige en enge beestjes. Valse wolfspin, Aziatische hoornaar, wesp, eikenprocessierups en andere beestje staan opvallend vaak in de top van 2022, maar ook in de top over alle jaren. Ook berichten over vogels en tips om je tuin natuurvriendelijk in te richten doen het goed. Verder in de top 10 uiteraard een bericht over stikstof, waarin het stikstofprobleem op een simpele manier uitgelegd wordt.

Logisch en leuk om te zien is dat berichten in bepaalde periodes populairder zijn. Uiteraard zijn berichten over eikenprocessierupsen interessanter op momenten dat mensen hier overlast van ondervinden. En aan de statistieken van het bericht ‘Sneeuwsporen verraden aanwezigheid zoogdieren’ dat in 2014 voor het eerst is uitgebracht, kunnen we precies zien wanneer er de afgelopen jaren sneeuw heeft gelegen.

Top 10 meest gelezen natuurberichten in 2022
1.    Nog even over de valse wolfspin
2.    Nieuwe methoden succesvol in de strijd tegen de Aziatische hoornaar
3.    De waarde van Jakobskruiskruid voor onze biodiversiteit
4.    Vijf tips om van elke tuin een mereltuin te maken
5.    Archeologische schatten gevonden in Noordhollands Duinreservaat
6.    Wolvenvogels op de Veluwe
7.    Help vogels met een heg: de beste adviezen
8.    Waar zijn de vlinders?
9.    Stikstof: het probleem simpel uitgelegd
10. Bijenwolfmannen nauwelijks meer te vinden
Top 5 van meest gelezen natuurberichten sinds de start in 2008 Jaar van publicatie
1.    Wat te doen bij gezondheidsklachten door brandharen van de eikenprocessierups? 2019
2.    Wat vinden wespen niet lekker ruiken? 2017
3.    Sint-Jacobsvlinder waarschuwt voor giftigheid 2012
4.    Sneeuwsporen verraden aanwezigheid zoogdieren 2014
5.    Invasievogels: (on)verwachte bezoekers in de tuin 2021

Natuurjournaal

Sinds april 2020 schrijven we elke dag een natuurjournaal. Hierin besteden we kort aandacht aan twee soorten en wat daarmee op dat moment in de natuur gebeurt, een beetje à la het weerbericht. Soms is dat opvallend en kunt u dat waarschijnlijk direct in uw omgeving zien, maar veel van wat er gebeurt valt natuurlijk niet gelijk op. Onze Nienke schrijft bijvoorbeeld deze winter haar special Winterslaapwoensdag, waarin ze elke woensdag schrijft over dieren en hun winterslaap. Soms best verrassend: wat denkt u bijvoorbeeld? Gaat de eekhoorn in winterslaap, of niet?

De boerenzwaluw is de meest bekeken soort in de Nature Today-app

Overal natuur, elke dag anders

Via de Nature Today-app en NatureToday.nl geven we elke dag landelijke overzichten van de vogels, zoogdieren, planten, vlinders en libellen die in de voorgaande twee weken het meest zijn doorgegeven. Met een Nature Today-abonnement kun je voor elke locatie in Nederland zien welke soorten je daar tegen kunt komen. Steeds meer mensen ontdekken ook dat je met je gratis Nature Today-account jouw favoriete soorten kunt volgen, waarna je via notificaties actief op de hoogte gehouden wordt van een verandering in de status van een soort. Ideaal om elke dag even gewezen te worden op een interessante ontwikkeling in de natuur. Als je alle soorten als favoriet zou selecteren in de app, dan zou je gedurende het jaar ruim vijfduizend notificaties krijgen.

De meest bekeken soorten in de Nature Today-app in 2022
1.     Boerenzwaluw
2.     Bosrietzanger
3.     Merel
4.     Tjiftjaf
5.     Gierzwaluw
6.     Koolmees
7.     Koekoek
8.     Nachtegaal
9.     Grote zilverreiger
10.   Fitis

Lekker actief met/in de natuur

Niet eerder publiceerden we zoveel natuuractiviteiten van allerlei natuurorganisaties in de Nature Today-app. Het afgelopen jaar hebben we 662 activiteiten ingevoerd. Ook zijn 555 wandelroutes aan de app toegevoegd.

De tien populairste activiteiten in 2022
1.     Gezond natuurwandelen
2.     Watervogelcursus
3.     Op pad met de WFD: Zoek de Zevenster
4.     Online minicursus meer biodiversiteit in de stad (1)
5.     Spellenavond: Test je plantenkennis
6.     Wandelroute Atlantikwall (3,6 km)
7.     Wildkampeer kanotocht
8.     Vloeivelden Suikerunie
9.     Boswachterspad Kootwijk (18,6 km)
10.   Vijfdaagse zomercursus botanisch tekenen

Uitnodiging

We nodigen iedereen uit om ook in 2023 onze natuurinformatie te bezoeken. Dat kan op de volgende manieren:

• Lees onze natuurberichten op NatureToday.com en volg Nature Today via de sociale media: Twitter, Facebook en LinkedIn. En deel de natuurberichten zodat steeds meer natuurliefhebbers Nature Today ontdekken.
  • Registreer gratis voor de dagelijkse of wekelijkse emailnieuwsbrief.
  • Download de gratis Nature Today-app in de appstores van Apple en Google Play. Hierin kunt u ontdekken welke soorten u op dit moment kunt tegenkomen – en voor planten: welke soorten u nu bloeiend kunt tegenkomen. Alle landelijke informatie is gratis. Ook vindt u vele activiteiten die u in of voor de natuur kunt doen. Voor toegang tot locatiegebonden natuurinformatie is een abonnement nodig.

Tekst: Arnold van Vliet, Wichertje Bron, Sara Mulder, Nienke Lameris, Mieke Siebers en Hidde Hofhuis, Nature Today