Citroenvlinder

Onverhoopt thuis met de kinderen? Hier 10 Corona-proof tips om de natuur in te gaan!

De Vlinderstichting, SoortenNL, Stichting RAVON, Zoogdiervereniging
16-MRT-2020 - Door de maatregelen om verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan worden wij allen uit onze routine gehaald. Velen gaan niet meer naar werk, activiteiten worden afgelast en kinderen gaan niet naar school. Veel mensen maken zich zorgen en raken aan huis gekluisterd. Trek vooral de natuur in en geniet van de ontluikende lente. Hieronder geven wij tien tips om de tijd door te komen!

Mocht je milde klachten ervaren, volg dan het protocol van het RIVM en blijf vooral binnen.

1. Fiets of wandel en proef de lente

De lente is echt bezig met haar intrede. Verschillende bloemen bloeien, boomknoppen komen uit en de eerste vlinders vliegen al rond. Vogels zingen hun prachtige melodieën om vrouwtjes het hof te maken. Ga daarom lekker fietsen en/of wandelen in je eigen omgeving en proef de lente! Kijk vooral ook eens naar de wilde eenden en geef waarnemingen van kuikentjes door voor het onderzoek in het kader van het Jaar van de Wilde Eend!

2. Sporen speuren

Met de vochtige grond is het in veel gebieden een geweldige tijd om sporen van verschillende dieren te zoeken. Heb jij al de croissantvorm van het voorvoetkussen in een spoor van een marterachtige goed bekeken? En welke dieren kun jij ontdekken aan de rand van een waterplas midden op een bospad? Handige hulpstukken bij het spoorzoeken zijn een meetlatje, een fotocamera en een naslagwerk zoals Het Prentenboek van René Nauta en Aaldrik Pot en de Veldgids Diersporen Europa van Annemarie van Diepenbeek. Al je waarnemingen kun je doorgeven via www.telmee.nl, daarmee help je ook de kennis over de natuur te vergroten!

Pootafdruk steenmarter

3. Vlieg achter de vlinders aan

Bij vlinders wordt deze week een enorme vlucht aan citroenvlinders verwacht. Groot, felgeel, opvallend en niet te verwarren met een ander. Ook boomblauwtjes en overwinteraars als atalanta en kleine vos kunnen worden gezien. Let op de gehakkelde aurelia, die vaak ook vroeg tevoorschijn komt. Het is belangrijk om waarnemingen door te geven via de NDFF-app of op andere manieren; op die manier houden we een vinger aan de pols bij de vlinders.

4. Wroet in de bodem

Met deze zachte temperaturen worden ook beestjes in de bodem weer actief. Neem een schepje mee op een wandeling en zoek een mooi stukje om eens de grond om te keren! Lekker met de handen door de aarde op zoek naar kleine insecten. Neem vooral ook een aantal doorzichtige potjes mee (eventueel met deksel), zodat je ze goed kunt bekijken. Via deze website kun je handige zoekkaarten downloaden om mee te nemen.

5. Bezoek de bever en Beleef de Lente

Voor wie echt binnen wil of moet blijven: het Groninger Landschap heeft een webcam bij een familie bevers die live te volgen is. Vogelbescherming heeft webcams hangen bij verschillende broedvogels, zoals de steenuil, slechtvalk, ooievaar en koolmees. Geniet mee van de prachtige beelden via Beleef de Lente!

6. Kikkers en salamanders

De mannetjes van de heikikker kleuren in het vroege voorjaar spectaculair blauw. Die kleuring is precies nu begonnen. Padden, bruine kikkers en heikikkers zetten in maart hun eieren af. Kijk op de Verspreidingsatlas waar amfibieen deze soorten voorkomen en probeer ze te vinden. De salamanders zie je vaak tussen de bladeren onder water. Geef ook hier je waarnemingen door, het zijn zeldzame soorten en we volgen de ontwikkeling nauwgezet.

7. Koudbloedige rakkers

In hoogveengebieden en heides zijn de eerste reptielen wakker. Hagedissen en slangen komen nu uit hun winterslaap.

8. Morieljes

Met het voorjaar begint ook het paddenstoelenseizoen. Sterker nog, het paddenstoelenseizoen houdt eigenlijk nooit op. Maar behalve de houtzwammen in de bossen kun je vanaf nu ook op zoek gaan naar voorjaarssoorten zoals morieljes. Je vindt ze voornamelijk in de duinen, maar ook op zandgronden in het binnenland of in Zuid-Limburg.

9. Bouw een insectenhotel

Bijen, hommels en wespen zijn fascinerende vliegers en een belangrijke schakel in de natuur. Zeker wespen zijn essentieel voor het in toom houden van muggen, brom- en strontvliegen. Voor tips hoe je een goed insectenhotel bouwt, kun je de uitgave Gasten van bijenhotels kopen of gratis downloaden.

10. Ga op onderzoek in eigen tuin