Natuurberichten

Pagina 776 van 1535 - 15347 Resultaten

Gangesrivierdelta

Door de bevolkingsdruk vindt er steeds meer menselijke inmenging plaats in de natuurlijke processen in rivierdelta’s. Ondanks de wereldwijde bezorgdheid hierover nemen deze activiteiten in de grootste rivierdelta's ter wereld toe...

Lees verder 11 augustus 2017   6 jaar oud
Vespula germanica, Duitse wesp werkster

Dit voorjaar werden zeer veel koninginnen gemeld. Desondanks blijkt uit de jaarlijkse rondgang langs wespenbestrijders dat in grote delen van het land het aantal wespennestmeldingen laag is. In het noordoosten van het land komen..

Lees verder 11 augustus 2017   6 jaar oud
Boommarter in boom

Op de Veluwezoom wordt al jaren onderzoek gedaan naar de voortplanting van boommarters. Daarbij wordt onder andere gebruik gemaakt van cameravallen, opgesteld bij een speciaal raamwerk. Op 8 juli werden met behulp van een..

Foto van een Natte Koeltoren

De airconditioning staat weer aan in het merendeel van de gebouwen. De natte koeltorens, onderdeel van de interne klimaatbeheersing van gebouwen en van proceskoeling in de industrie, kunnen dus extra aan de bak. Bij onvoldoende..

geraniumblauwtje - primair

Afgelopen maandag, 7 augustus, is er in Groningen een geraniumblauwtje waargenomen. Dit is een zeer zeldzame vlinder in ons land die zelfs niet elk jaar wordt gezien. Bovendien is dit de meest noordelijke plek waar de soort ooit..

Lees verder 10 augustus 2017   6 jaar oud

Eind maart riep het Nederlands Instituut voor Ecologie op om waarnemingen van eenden met jongen te melden aan onderzoeker Erik 'Dr. Duck' Kleyheeg. Met zijn citizen science project wil hij ontrafelen waarom er steeds minder wilde..

Lees verder 9 augustus 2017   6 jaar oud

De afgelopen dagen werden verschillende lanen en bermen van bospaden onderzocht op het voorkomen van paddenstoelen. In de berm van de Verbrande Panweg in de duinen van Bergen (NH) werd de aandacht getrokken door een paar grote..

Lees verder 9 augustus 2017   6 jaar oud
Natuurvriendelijke oever

Afgelopen jaren heeft waterbeherend Nederland geïnvesteerd in de aanleg van natuurvriendelijke oevers langs watergangen ter verbetering van de biodiversiteit en waterberging. FLORON en RAVON evalueren de effecten van..

Lees verder 8 augustus 2017   6 jaar oud
Phylloscopus trochilus. Fitis

De fitis is een van de vroegst wegtrekkende zomervogels. Het gros van onze broedvogels heeft Nederland nu zelfs al verlaten. Vanaf half augustus trekken vooral Scandinavische vogels door, op weg naar tropisch Afrika. Erg veel merk..

Lees verder 8 augustus 2017   6 jaar oud
bont zandoogje - primair

Tijdens de Landelijke Tuinvlindertelling in het weekend van 4 tot 6 augustus zijn minder vlinders geteld dan in de voorgaande acht edities. Zowel het aantal vlinders per telling als het aantal soorten dat per tuin werd gezien was..

Lees verder 7 augustus 2017   6 jaar oud