Natuurberichten

Pagina 853 van 1533 - 15321 Resultaten

Afgelopen week werden er in een berm van het Noordhollands Duinreservaat bij Bergen (NH) twee mooie Narcisamanieten ontdekt. De Narcisamaniet wordt in Nederland meestal pas vanaf juli gemeld, maar meldingen van april en mei of nog..

Lees verder 1 juni 2016   7 jaar oud
Picus viridus. Groene specht

Hij is een buitenbeentje onder de Nederlandse spechten. Hij roffelt nauwelijks, is glanzend groen en zit liever op de grond dan in een boom: de groene specht. De zachte winters van de afgelopen jaren hebben deze lachende..

Lees verder 31 mei 2016   7 jaar oud
Grondel Tridentiger barbatus

Op 18 mei deden duikers op duikstek de Bergse diepsluis in de Oosterschelde een opmerkelijke waarneming. Tussen de gebruikelijke zwarte grondeltjes en dikkopjes troffen ze een vreemd visje aan. Het viel direct op door de..

Lees verder 31 mei 2016   7 jaar oud
Werkster van het mediterraan draaigatje

In Wageningen is een grote kolonie aangetroffen van het mediterraan draaigatje, een soort die nog niet eerder in ons land was gezien. De mier is daar erg succesvol, heeft invloed op andere soorten en veroorzaakt overlast bij..

Lees verder 30 mei 2016   7 jaar oud
Blauwe en bruine blauwtjes

Het is eind mei en de laatste jaren is de piek van de meeste voorjaarsvlinders dan zo’n beetje voorbij. Dit jaar echter is het allemaal, door de koude aprilmaand, wat achter en een aantal blauwtjes worden nu erg veel gezien...

Lees verder 30 mei 2016   7 jaar oud

Bremrapen zijn rotzakken! Het zijn planten die parasiteren op andere planten. In de Gelderse Poort bloeien nu verschillende soorten bremrapen in gebieden die het hele jaar begraasd worden door runderen en paarden. Waar..

Lees verder 29 mei 2016   7 jaar oud
Kwartelkoning

Altijd spannend: nachtelijke tochten om op zoek te gaan naar kwartelkoningen. Sinds de eeuwwisseling worden de 'crexen' ieder voorjaar geteld én beschermd. Zo’n 150 waarnemers gaan in juni ’s nachts het veld in, maar elke..

Lees verder 28 mei 2016   7 jaar oud
Geranium robertianum. Robertskruid

Rozen zijn rood, viooltjes zijn blauw, dat weet iedereen maar hoe komt dat nou? Plantenkwekers kennen inmiddels verschillende genen die een rol spelen bij bloemkleur, maar er bestond nog geen kwantitatief onderzoek naar de manier..

Lees verder 27 mei 2016   7 jaar oud
Wilgen knotten bij Scherpenzeel

Georganiseerde burgers leveren een belangrijke bijdrage om het landelijk gebied en de stad te vergroenen. Weinig initiatieven zijn echter actief binnen het Natuurnetwerk Nederland. Dat is opvallend, want groene burgerinitiatieven..

Lees verder 27 mei 2016   7 jaar oud
Mannetje Grauwe Kiekendief met GPS-logger

Bruine en Grauwe Kiekendieven zijn recentelijk teruggekeerd uit hun Afrikaanse wintergebieden. De vogels met GPS-loggers dragen juweeltjes van tracks van hun reizen bij zich. Het is belangrijk dat deze vogels gevonden worden,..

Lees verder 26 mei 2016   7 jaar oud