Natuurberichten

Pagina 1 van 1288 - 12876 Resultaten

muntvlindertje - primair

Het muntvlindertje is een heel algemene vlinder, dat verspreid door het hele land voorkomt. Het is een vlinder die vooral veel in tuinen voorkomt en daar dan ook veel wordt gezien. Maar omdat het een nachtvlinder is en ook een van..

Lees verder 8 augustus 2022   9 uur oud
Haagwinde

Pispotje bloeit en sneep groeit op...

Lees verder 8 augustus 2022   9 uur oud
Kroeskoppelikanen op het Kerkini-meer in Griekenland

Een recente studie toont aan dat de terugkeer van de kroeskoppelikaan naar Nederland mogelijk is. Mede op basis van diverse archeologische vondsten is de aanwezigheid van deze soort meermaals vastgesteld in de Lage Landen. Veel..

Slaapkamergeluk en muurleeuwenbekje

Een heerlijk mini-oerwoud voor allerlei kleine trottoirbewoners; vrolijke hordes groene blaadjes op beschaduwde oude klinkers. Ooit een kamerplant, nu een steeds vaker geziene bewoner van stadse stegen. Ga op zoek naar..

Bruin zandoogje

Zandoogjes overal te zien en fijnstraal bloeit bescheiden...

Wolf

Er zijn twee wolvenwelpen gezien in de regio Zuid-Veluwe. Dit blijkt uit een melding met foto uit het gebied. Dit is de eerste keer dat er welpen zijn geboren in de Zuid-Veluwe sinds de wolf terug is in Nederland. Eerder deze..

Twee kleine hertensoorten van Kreta

Op eilanden evolueren grote zoogdieren vaak tot dwergen. Op Kreta in het Pleistoceen gebeurde iets anders. Daar ontstonden uit een enkele voorouder zowel dwergen als reuzen. De grootste soort woog bijna negen keer zoveel als de..

Ooievaar

De jacht op vogels is een veelvoorkomende praktijk in Libanon. Dit land wordt beschouwd als een flessenhals voor trekvogels – waaronder veel adelaars, gieren, valken, zangvogels, ooievaars en kraanvogels. Sommige daarvan zijn..

Pleurobrachia pileus. Zeedruifje

Zeedruiven en zeeboontjes op het strand...

lege vlinderstruiken

De telefoon bij De Vlinderstichting rinkelt continu en op sociale media zijn de klaagzangen ook talrijk. “Waar zijn de vlinders”? “Mijn tuin staat vol bloeiende vlinderstruiken, maar er is geen vlinder op te zien”. En inderdaad..

Lees verder 5 augustus 2022   3 dgn oud