Natuurberichten

Pagina 4 van 1517 - 15166 Resultaten

Rosse woelmuis

Een voedselbos is een ecosysteem waar voedselproductie uit een diverse polycultuur samen zou moeten gaan met hoge natuurwaarden. Er is nog weinig bekend over de relatie tussen voedselbossen en zoogdierpopulaties. Losse..

Lees verder 12 maart 2024   6 dgn oud
aanwasboring lariks

Tijdens een recente houtmeetkundige inventarisatie stuitte bosbeheerder Robbin bij een aanwasboring in een Japanse lariks op duidelijke tekenen van droogtestress. De droge zomers van 2018 en 2019 hadden voor een flinke afname in..

Lees verder 12 maart 2024   1 week oud
haasje (foto bijgesneden voor lead)

Rammeltijd en jonge haasjes, blauwe kiekendieven onderweg naar broedgebied...

Lees verder 12 maart 2024   1 week oud
Bomen Actieplan

Met het uitdelen en planten van de 600.000e boom is op donderdag 7 maart op een feestelijke manier stilgestaan bij het afronden van het Bomen Actieplan in de provincie Utrecht. Dit resultaat is onder meer behaald via de..

grote vos - primair

Als iemand me een jaar of tien geleden had gezegd dat er meer grote dan kleine vossen zouden worden gezien in Nederland, dan zou ik die persoon voor gek hebben verklaard. De kleine vos was een hele algemene vlinder en de grote vos..

Vanellus vanellus. Kievit

Kievitvrouw legt vier eieren en watervleermuizen worden wakker...

Berk bladontwikkeling met GrowApp vastgelegd

Het voorjaar van 2024 begint extreem vroeg. Om de ontwikkeling van dit bijzondere voorjaar goed in beeld vast te leggen organiseren Wageningen University en Stichting GLOBE Nederland de GrowApp timelapsecompetitie. De persoon die..

Lees verder 10 maart 2024   1 week oud

Het ARISE-project wil alle Nederlandse soorten kennen en herkennen, op alle manieren. Het DNA-onderzoek begint spectaculaire resultaten op te leveren, met onder meer de vondst van meerdere nieuwe soorten zeedieren voor Nederland..

Hyla arborea. Boomkikker

Natuurdata toegankelijker en breder beschikbaar stellen; dat is het doel van de transitie van de Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF). Inmiddels komt de eindstreep van deze vernieuwingsfase steeds meer in zicht. Wat is er..

heikikkers 3 maart 2024 bij De Hamert, Maasduinen

Heikikkers zijn nu knalblauw en huismussen zijn hard op zoek naar een huis...