Natuurberichten

Pagina 4 van 909 - 9088 Resultaten

Er komen negen nieuwe tiny forests in Noord-Brabant. Deze mini bossen vormen een prima leefomgeving voor bijen, vlinders en andere dieren. Mensen die bij zo’n mini bos wonen, krijgen er een groene, gezonde plek bij, die de buurt..

Lees verder 6 augustus 2019   2 wkn oud

Ik zie geen tuinvogels meer! En als er één zit, heeft hij kale plekken. Wat is er aan de hand? Heerst er een gruwelijke vogelziekte en zijn ze allemaal dood?! Platgebeld wordt Vogelbescherming met deze vraag. Het antwoord: Geen..

Lees verder 6 augustus 2019   2 wkn oud

Aanhoudende droogte en hoge temperaturen: het lijkt inmiddels normaal. Terwijl weerrecords sneuvelen, gaan soorten die afhankelijk zijn van koel stromend water ten onder. In 2018 bleek hoe kwetsbaar het watersysteem is. De huidige..

Lees verder 6 augustus 2019   2 wkn oud

De wespenpopulaties in 2019 laten een grillig beeld zien, zo blijkt uit een inventarisatie voor Nature Today onder wespenbestrijders. Vooralsnog is de wespenoverlast het grootst in het noorden van het land. In een groot deel van..

Lees verder 5 augustus 2019   2 wkn oud

Vorig jaar stond de buxusmot in de tuinvlindertelling op plaats zeven. Er werden toen in de tuinen meer dan 4000 van deze exoot gemeld. Dit jaar stond de soort niet eens in de top 25, met nog geen 300 meldingen. Hoewel de buxusmot..

Lees verder 5 augustus 2019   2 wkn oud

De Maashorst wordt steeds soortenrijker! Twee paar grauwe klauwieren, een broedpaar raven en de nodige nachtzwaluwen dit jaar tonen aan dat het goed gaat met dit grote Brabantse natuurgebied. De natuurontwikkeling werpt zijn..

Lees verder 4 augustus 2019   2 wkn oud

Het nestseizoen van de zeeschildpadden is officieel begonnen: op elk van de Nederlands-Caribische eilanden zijn de eerste babyschildpadden uitgekomen. Tussen april en december gebruiken verschillende soorten zeeschildpadden onze..

Lees verder 3 augustus 2019   2 wkn oud

De coalitieakkoorden van de provincies bieden aanknopingspunten voor de natuur en geven kansen voor het herstel van boerenlandvogels, oordeelt Vogelbescherming Nederland. Toch zijn de afspraken op een paar uitzonderingen na zo..

Lees verder 3 augustus 2019   2 wkn oud

Uit de eerste wereldwijde bodeminventarisatie van aaltjes blijkt dat de grootste aantallen in Arctische gebieden voorkomen, en niet in de tropen. De studie is gestart door onderzoekers van het Nederlands Instituut voor Ecologie,..

Lees verder 2 augustus 2019   2 wkn oud

Weg zijn de schreeuwende groepen gierzwaluwen boven de wijk. Het luchtruim boven steden en dorpen wordt plots weer veel stiller. Hoe was het broedseizoen voor deze soort? Sommige vogelaars gaven aan dat ze weinig ‘giertjes’ zagen...

Lees verder 2 augustus 2019   2 wkn oud