Natuurberichten

Pagina 5 van 854 - 8536 Resultaten

Bijna waren we hem kwijt in Nederland: de grauwe kiekendief, één van de sierlijkste en meest mysterieuze vogels ter wereld. Tot halverwege de vorige eeuw was het een algemene vogel die in iedere provincie in onze natuurgebieden..

Lees verder 22 november 2018   3 wkn oud

Voor vleermuizen gaat de periode van winterslaap nu echt in. De helft van de Nederlandse soorten overwintert graag in oude bunkers, mergelgroeven, forten en speciaal aangelegde vleermuiskelders. Dit jaar besteedde de..

Lees verder 22 november 2018   3 wkn oud

Watermijten zijn kleine, kleurrijke waterdiertjes met een interessante levenswijze. Deze week is in Entomologische Tabellen een determinatiesleutel voor de Nederlandse soorten gepubliceerd. In de afgelopen decennia is de kennis..

Lees verder 21 november 2018   3 wkn oud

Op dinsdag 6 november verdedigde promovenda Annemarieke Spitzen haar proefschrift over de impact van invasieve chytride schimmels op inheemse amfibieën. Haar werk toont de praktische mogelijkheden die beheerders hebben in het..

Lees verder 21 november 2018   3 wkn oud

Wat gaat het goed met de grote bonte specht. Briljant. Zo’n fraaie vogel, die ook nog eens dichtbij mensen leeft. Voer nu vast bij om ze welkom te heten in uw tuin. Misschien telt u er dan zelfs wel één bij de aankomende Nationale..

Lees verder 20 november 2018   3 wkn oud

Noord-Brabant is een goede libellenprovincie. Van de 71 Nederlandse soorten zijn er 67 in Brabant aanwezig of aanwezig geweest. Vergeleken met de periode tussen 1970 en 1990 gaat het met een aantal soorten, waaronder beekrombout,..

Lees verder 19 november 2018   3 wkn oud

Sinds 2008 wordt geëxperimenteerd met ‘Boeren voor natuur’, een natuurinclusieve vorm van landbouw. Tot nu toe was financiering hiervan met publiek geld alleen toegestaan voor enkele pilotprojecten. Maar een Brussels besluit van..

Lees verder 19 november 2018   3 wkn oud

De gemeente Apeldoorn stelt grond beschikbaar voor de eerste compensatiepool van Gelderland. Ruim twintig hectare nieuwe natuur zal worden aangelegd, betaald door partijen die elders natuur of bos hebben aangetast. Voor deze..

Lees verder 18 november 2018   3 wkn oud

Satellietbeelden uit Groenmonitor.nl laten zien dat het gras op de klei in Groningen en Friesland en in het Groene Hart het minst te lijden had van de droogte. In Oost-Overijssel, Gelderland, Zeeland, delen van Brabant en Limburg..

Lees verder 17 november 2018   3 wkn oud

Het Amazonewoud past zich aan, maar kan de klimaatverandering niet bijhouden. Dat concludeert een team van ruim honderd wetenschappers, waaronder Pieter Zuidema van Wageningen Universiteit, in een publicatie in het..

Lees verder 16 november 2018   3 wkn oud