Natuurberichten

Dossier: Droogte

Pagina 26 van 35 - 347 Resultaten

Op de Veluwezoom wordt onder andere met cameravallen de voortplanting van boommarters onderzocht. In de periode juli-augustus komen de moeders samen met hun kroost naar de cameravallen om daar te snoepen van de aangeboden..

Lees verder 13 september 2018   5 jaar oud
scheefbloemwitje in nectarkroeg

Op het Kootwijkerzand zijn nectarkroegen gemaakt voor de heivlinder, kommavlinder en vooral de uiterst zeldzame kleine heivlinder. Deze soorten blijken regelmatige bezoekers: vooral blauwe knoop en vlinderstruik bezoeken de..

Lees verder 29 augustus 2018   5 jaar oud
verdroogde struikheide, half aug.2018

De effecten van de hete, droge zomer voor reptielen en amfibieën zijn pas op langere termijn zichtbaar. Verschillende soorten zullen de afgelopen zomer heel goed of juist moeilijk zijn doorgekomen. Factoren als..

Lees verder 29 augustus 2018   5 jaar oud

Door de lage waterstanden in de grote rivieren vallen op veel plekken oevers droog. Droogvallende oevers van plassen vormen de ideale groeiplaats van veel bijzondere pionierplanten. De buien van afgelopen week zorgen ervoor dat..

Lees verder 27 augustus 2018   5 jaar oud
Watervleermuis op boomstam

Vorige week, op de warmste nacht ooit gemeten in Nederland, gingen enkele leden van de vleermuiswerkgroep Wageningen extreem vroeg op pad om verblijfplaatsen op de Grebbeberg te zoeken. Veel mensen worden lamlendig van dit warme..

Lees verder 17 augustus 2018   5 jaar oud
heide in Noord-Brabant

Deze zomer benadrukt het nog eens: klimaatverandering vergt aanpassingen, ook in het natuurbeheer. De omgang met droogte, maar ook extreme neerslag vragen aandacht. Voor de dieren op de heide is maatwerk vereist om te voorkomen..

Lees verder 13 augustus 2018   5 jaar oud
klein koolwitje - primair

In de tiende editie van de tuinvlindertelling zijn gemiddeld acht vlinders per telling doorgegeven. Dat is de helft van het gemiddelde van de afgelopen jaren. Ook het aantal soorten dat is gemeld ligt met 3,5 per telling duidelijk..

Lees verder 6 augustus 2018   5 jaar oud
icarusblauwtje vrouw - primair

De hitte, de droogte, het is niet uit de media weg te slaan. Het is dan ook uitzonderlijk wat we dit jaar meemaken. Ook de vlinders reageren op de omstandigheden en dat maakt 2018 tot nu toe tot een zeer bijzonder vlinderjaar. Of..

Lees verder 6 augustus 2018   5 jaar oud
Rosse vleermuis

De droogte houdt aan. Mens en dier proberen zich zo goed mogelijk aan te passen aan de zomerse temperaturen. Ook vleermuizen kunnen soms ander gedrag vertonen dan gebruikelijk. Wanneer het in hun verblijfplaats echt te warm wordt,..

Lees verder 3 augustus 2018   5 jaar oud

De extreme droogte van de afgelopen weken heeft grote invloed op diverse plantengemeenschappen. Daar waar landplanten het veelal moeilijk hebben met de aanhoudende droogte, onttrekken water- en oeverplanten zich deels aan de..

Lees verder 29 juli 2018   5 jaar oud