Natuurberichten

Pagina 1131 van 1536 - 15353 Resultaten

Boerenzwaluw met rosse vlek

Toen Jezus aan het kruis helse pijnen moest uitstaan, kwam de Boerenzwaluw het lijden van Onze heer verlichten. Hij pikte de stekende doornen uit het voorhoofd van Jezus, waarbij het opspattend bloed zijn veren rood kleurde...

Lees verder 18 februari 2013   11 jaar oud

Onderzoek op 36 locaties in Nederland toont aan dat substantiële aantallen amfibieën en ook zoogdieren opgesloten raken in straatkolken van de riolering. Stichting RAVON en Stichting RIONED hebben enkele oplossingen ontwikkeld en..

Lees verder 18 februari 2013   11 jaar oud
De zwoele lippen van een mannetje Snotolf in paaikleed

Ondanks de lage zeewatertemperatuur kent de winter diverse hoogtepunten voor natuurwaarnemingen door sportduikers. Een daarvan is de jaarlijkse paaitrek van Snotolven van de open zee naar de ondiepere kustgebieden in onder andere..

Lees verder 17 februari 2013   11 jaar oud
Gele kornoelje, bloem, K.U. Leuven Campus Kortrijk, www.kuleuven-kortrijk.be

Zo hier en daar, en dan vooral in het zuiden van Nederland, wordt de gele kornoelje al in bloei gezien. De Natuurkalender verwacht dat gele kornoelje gemiddeld op 28 februari voor het eerst in bloei wordt gezien. Gele kornoelje..

Lees verder 17 februari 2013   11 jaar oud
Phalacrocorax carbo. Aalscholver

Al voor de vorstperiode van enkele weken geleden begonnen de aalscholvers in de Zuid-Hollandse natuurgebieden van Natuurmonumenten met broeden. Met de plotselinge vrieskou was het onduidelijk of de eieren het wel zouden overleven...

Lees verder 16 februari 2013   11 jaar oud
Pandion haliaetus. Visarend

Terwijl de meeste planten en dieren het nog rustig aan doen met het frisse weer, is er wel veel vogelnieuws. De zeearenden in de Oostvaardersplassen zijn al weer een nest aan het bouwen. De oehoe's paren deze week voor het altijd..

Lees verder 16 februari 2013   11 jaar oud
uienveld GNU Free Documentation License

Het ondergrondse leven van bacteriën en schimmels is hard. Veel bodemmicroben staan elkaar naar het leven in een wereld die veel weg heeft van een woestijn. Maar juist dit marginale bestaan opent perspectieven voor duurzame..

Lees verder 15 februari 2013   11 jaar oud

Tijdens het Goed Geld Gala woensdag 13 februari, maakte de Nationale Postcode Loterij bekend dat ze het project ‘Idylle’ van De Vlinderstichting zal steunen. Door Idylle krijgen we een kleurrijker Nederland, waarin vlinders en..

Rinjani dwergooruil

Op de wetenschappelijke website PLOSone werd de ontdekking bekend gemaakt van een nieuwe soort dwergooruil in Indonesië: de 'Rinjani dwergooruil'. Het artikel werd gepubliceerd door een internationaal team van vier ornithologen..

Klapekster op de Planken Wambuis

Klapeksters worden vaak geassocieerd met uitgestrekte heideterreinen en veengebieden. Langzaam maar zeker lijkt deze wintergast echter ook het cultuurland weer te gaan gebruiken. Vooral waar het landgebruik een beetje rommelig en..