Natuurberichten

Pagina 837 van 1534 - 15331 Resultaten

Alsemambrosiaplanten in berm van weg in centrum van Wageningen

De hooikoortsplant en akkeronkruid alsemambrosia is sinds begin deze eeuw sterk toegenomen met hotspots in steden, natuur en agrarisch gebied. Uit een experiment met mechanische bestrijding in een akker blijkt dat het aantal zaden..

Lees verder 28 augustus 2016   7 jaar oud

Het is een recordzomer op het gebied van de sport. Op televisie en in andere media, buiten op de sportvelden of binnen: overal is het sport wat de klok slaat. Ook langs het strand is het raak. Massaal komen ook dit jaar weer..

Lees verder 28 augustus 2016   7 jaar oud
Gemengde planten

Voor een voorspoedige groei creëren planten een netwerk van nuttige bodemorganismen zoals schimmels en bacteriën rond hun wortelstelsel. Toch blijken ook planten die hun eigen goede organismen huisvesten nog beter te groeien in..

Lees verder 27 augustus 2016   7 jaar oud

De komende twee maanden kunnen we waarnemingen van Visarenden verwachten. Want het is de tijd van (al dan niet geringde) visarenden op doorreis naar Afrika. ..

Lees verder 27 augustus 2016   7 jaar oud
Agrius Convulvi, windepijlstaart rups

De afgelopen tijd krijgt De Vlinderstichting opvallend veel meldingen binnen van de rups van de windepijlstaart. Deze grote nachtvlinder is in Nederland vrij zeldzaam. In 2015 echter, werden er veel meer windepijlstaarten gezien..

Lees verder 26 augustus 2016   7 jaar oud
Culex pipiens, Huissteekmug

Uit de eerste twee maanden van muggenoverlastmeldingen via Muggenradar.nl komt naar voren dat deze zomer de zuidelijke helft van het land beduidend meer muggenoverlast heeft ervaren dan de noordelijke helft. Ook werd in het zuiden..

Lees verder 26 augustus 2016   7 jaar oud

Momenteel worden zeer grote aantallen eendagsvliegen langs de Waal en Nederrijn gezien. In deze dichtheden levert het spectaculaire beelden op en spreekt men over zomersneeuw. De schoraas, zoals het beestje heet, laat zich niet..

Lees verder 25 augustus 2016   7 jaar oud
bruine glazenmaker

Wie kent ze niet, die grote libellen die als helikopters door de lucht suizen. Vooral in de tweede helft van de zomer kom je ze veel tegen. Er zijn diverse soorten in ons land, maar ze zijn niet altijd eenvoudig te herkennen. Ze..

Lees verder 25 augustus 2016   7 jaar oud

In eens waren ze er, massa's Franjehoeden op een plek waar laat in de winter snoeiwerkzaamheden hadden plaatsgevonden. De gesnoeide takken werden toen versnipperd met de versnippermachine, maar in plaats van de snippers af te..

Lees verder 24 augustus 2016   7 jaar oud
Z. marina Sylt

Nederlandse onderzoekers hebben ontdekt dat de aan de bekende aardappelziekte verwante waterschimmels, Phytophthora gemini en Halophytophthora sp. Zostera, de zaadkieming van zeegras belemmeren. De aanwezigheid van deze..

Lees verder 24 augustus 2016   7 jaar oud