Natuurberichten

Pagina 842 van 1534 - 15331 Resultaten

landkaartje zomer primair

Na een matig voorjaar is het landkaartje nu op veel plekken meer aanwezig dan normaal. Ook allerlei locaties waar deze fraaie vlinder al een paar jaar niet was gezien blijken nu door landkaartjes bevolkt. Waarschijnlijk heeft de..

Lees verder 1 augustus 2016   7 jaar oud
iepenpage primair 1

In Amsterdam is een populatie ontdekt van de zeer zeldzame iepenpage. Niet in het Amsterdamse Bos of in een mooi stukje natuur, maar op de oprit van de rondweg A10. Volgend jaar moet blijken of de soort wellicht op nog meer..

Lees verder 31 juli 2016   7 jaar oud
steurgarnaal

De Langneus-steurgarnaal leeft in zout, brak en zoet water. Vroeger gold de soort als vrij algemeen, tegenwoordig zijn er weinig meldingen. Worden ze verdrongen door de oprukkende exotische Rugstreep-steurgarnaal? Bij een gerichte..

Lees verder 31 juli 2016   7 jaar oud
Eikelmuis eenmalig gebruik

De Eikelmuis is een zeldzame verschijning geworden in Vlaanderen. Het aantal regio’s waar ze nog vaak wordt waargenomen, is op één hand te tellen. Ondanks de sterke achteruitgang worden er toch nog af en toe nieuwe populaties..

Lees verder 30 juli 2016   7 jaar oud
Visarend nest (eenmalig gebruik)

Sommige vogelaars worden al wat onrustig. Want wanneer vliegt de jonge visarend van het nest in de Biesbosch af? De vogel is weliswaar volgroeid, maar neemt alle tijd om zijn vleugels te trainen. Het is vol spanning wachten op de..

Lees verder 29 juli 2016   7 jaar oud

Al wandelend door een bos met Beuken maak je momenteel een goede kans op een ontmoeting met een Beukwortelzwam. Het is een soort die niet is te missen door zijn opvallende slijmerige radiaal gerimpelde hoed. Het is net een kleine..

Lees verder 29 juli 2016   7 jaar oud
bloemrijke hooiland kroatie

Een grote diversiteit aan plantensoorten is de sleutel tot een goede bodemstructuur en daarmee tot een gezonde bodem. Een internationaal team van onderzoekers, waaronder van Wageningen UR, laat zien dat de gemengde..

Lees verder 28 juli 2016   7 jaar oud
geraniumblauwtje primair def

Het geraniumblauwtje is een zeldzame vlinder die niet eens elk jaar in Nederland wordt gemeld. Afgelopen vrijdag zat er een in een tuin in Bilthoven en ook de dag erna werd hij daar gezien. Het kan zijn dat, door het vrij lang..

Lees verder 28 juli 2016   7 jaar oud
Zeekatten zijn een maand later in de Oosterschelde gearriveerd

De Waddenunit heeft tijdens het uitvoeren van een mosselbemonsteringsprogramma in de Waddenzee een bijzondere ontdekking gedaan. De bemanning van inspectieboot Asterias van het Ministerie van Economische Zaken vond namelijk in een..

Lees verder 27 juli 2016   7 jaar oud
Kluut (eenmalig gebruik)

In het waddengebied strijken miljoenen vogels neer om te eten, broeden of rusten. Een genot om er vogels te kijken. Maar hoe weet je waar de vogels het best te zien zijn, wanneer het hoogwater is en hoe herken je al die..

Lees verder 26 juli 2016   7 jaar oud