Natuurberichten

Pagina 864 van 1532 - 15316 Resultaten

Malus sylvestris, wilde appel

In het Nederlandse bos zijn nog maar enkele plekken waar de wilde appel groeit. In totaal gaat het om niet meer dan 250 exemplaren. Om te voorkomen dat de soort verdwijnt, worden op locaties waar de wilde appel nog voorkomt of..

Lees verder 5 april 2016   8 jaar oud
Vanellus vanellus. Kievit

Echt lekkere, eerlijke en gezonde melk komt van bloemrijke weides, waar weidevogels rustig kunnen broeden en waar hun kuikens veilig kunnen opgroeien. Weidevogelboeren produceren zulke melk, maar die is nu nog niet te koop in de..

Lees verder 5 april 2016   8 jaar oud

Akkerranden met bloeiende kruiden, grassen en zomergranen worden sinds de jaren ‘90 ingezet om biodiversiteitsverlies in akkerbouwgebieden tegen te gaan. Met name wetenschappers uit het Verenigd Koninkrijk doen onderzoek naar de..

Lees verder 4 april 2016   8 jaar oud
Larve vermiljoenkever

Voor de strikt beschermde vermiljoenkever is de afgelopen jaren gezocht naar een monitoringsmethode waarbij zijn leefgebied (schors van recent gestorven bomen) zo min mogelijk beschadigd hoeft te worden. Met succes...

Lees verder 4 april 2016   8 jaar oud
Wilde narcis

De lente is begonnen, het Geuldal ontwaakt. De voorjaarsflora, met velden vol daslook en bosanemoon, is hier elk jaar weer verbluffend. Dat het Geuldal in Zuid-Limburg een paradijs is voor voorjaarsbloemen weten veel mensen. Maar..

Lees verder 3 april 2016   8 jaar oud
Eekhoorn

In 2014 werden in de zomer en herfst enkele honderden dode eekhoorns gemeld. Er kwamen zelfs berichten dat eekhoorns dood uit de boom vielen. Onderzoek wees uit dat de meeste dieren in 2014 aan toxoplasmose waren overleden. Ook in..

Lees verder 2 april 2016   8 jaar oud
bruine kikkers op hun kikkerdril

De bruine kikkers zijn nu massaal in hun voortplantingswater aanwezig en druk met paren en het afzetten van kikkerdril. Ze ‘knorren’ er lekker op los en worden door waarnemers gehoord en gezien in sloten, poelen en tuinvijvers...

Bijeneter

Van sommige soorten vogels wordt verwacht dat ze achteruit gaan door effecten van klimaatveranderingen, en andere soorten juist vooruit. Onderzoekers hebben nu aangetoond dat deze patronen daadwerkelijk plaatsvinden en goed..

Sturnus vulgaris. Spreeuw

Het zijn de interacties tussen wortels die er voor zorgen dat de grote soortenrijkdom van wilde plantengemeenschappen blijft bestaan. Scheidend hoogleraar Frank Berendse van Wageningen University hekelt het huidige ammoniak- en..

Alauda arvensis. Veldleeuwerik

De veldleeuwerik is sterk verbonden met het agrarische cultuurlandschap. Veldleeuweriken broeden zowel in akkers als in graslanden. Maar graslanden worden zo vaak gemaaid dat nesten keer op keer mislukken. Alleen al in Groningen..

Lees verder 31 maart 2016   8 jaar oud