Natuurberichten

Pagina 936 van 1532 - 15318 Resultaten

Botje oudste tureluur van Nederland vergeleken met botje tureluur

Nederlandse amateur-paleontologen hebben een bot gevonden van een tureluur van twee miljoen jaar oud. Hiermee is dit fossiel de oudst bekende tureluur ter wereld, tweehonderdduizend jaar ouder dan eerdere vondsten. Zij publiceren..

Lees verder 31 maart 2015   9 jaar oud
Kluut

Afgelopen herfst en winter is aan de waddenkust in Noord-Groningen hard gewerkt in het binnendijkse brakwaternatuurgebied de Klutenplas. Dit gebeurde in het kader van het programma Rust voor Vogels, Ruimte voor Mensen van..

Lees verder 31 maart 2015   9 jaar oud
IJskern die uit boorcilinder wordt gehaald
Foto: Lonnie Thompson, PD-USGOV-DOC-NOAA

Een kip-ei probleem: Is het warmere klimaat tussen twee ijstijden aangejaagd door extra broeikasgassen of komt de stijging van het broeikasgasgehalte juist voor rekening van een opwarmend klimaat? Een internationaal onderzoeksteam..

Lees verder 30 maart 2015   9 jaar oud

In Friesland is al vele jaren aandacht voor nachtvlinders. De Vlinderwerkgroep is al jaren bezig met het overzicht van de Friese nachtvlinders. Nu is de Voorlopige Atlas van de macro-nachtvlinders digitaal beschikbaar. In deze..

Lees verder 30 maart 2015   9 jaar oud

Net als ieder jong dier, zijn ook de veulens van koniks sterk afhankelijk van hun moeder. Dit geldt ook voor een veulen dat twee weken terug werd geboren in natuurgebied Oranjezon. Er bestond wat twijfel of dit veulen wel genoeg..

Lees verder 30 maart 2015   9 jaar oud
De kop van een larve van de Japanse dansmug, aangetroffen in de haven van Harlingen.

De Japanse dansmug wordt sinds 1963 in de Noordwest-Europese kustwateren aangetroffen. Dit insect, dat oorspronkelijk uit het gebied van Japan en Hawaii komt is een onopvallende maar zeker ook interessante nieuwkomer op onze kust...

Lees verder 29 maart 2015   9 jaar oud
Eikenprocessierups

De eikenprocessierupsen worden dit jaar rond 13 april uit het ei verwacht, net voordat de bladeren aan de eiken komen. Ze zijn daarmee twee weken later dan het recordvroege 2014. Bij een normale ontwikkeling van de temperatuur..

Lees verder 29 maart 2015   9 jaar oud
Luchtfoto van Lelystad Airport
Foto: Supercarwaar, CCA-SA 4.0 licentie

Vogelbescherming Nederland en de Vogel- en Natuurwacht Zuid-Flevoland roepen de Kamer op om een beslissing voor uitbreiding van Lelystad Airport op dit moment te voorkomen. Staatssecretaris Mansveld staat op het punt over de..

Lees verder 28 maart 2015   9 jaar oud
Grote gele kwikstaart

Tussen broed- en winterseizoen vinden binnen Nederland tal van verschuivingen plaats. Deze trek vindt nogal eens plaats van het binnenland naar de kust en terug. Dat valt af te leiden uit de voorlopige verspreidingskaarten van de..

Lees verder 27 maart 2015   9 jaar oud
Herders in het droge Senegal op zoek naar gras voor hun vee.

Grauwe Kiekendieven zijn langeafstandstrekkers, die overwinteren in de Sahel waar ze voornamelijk sprinkhanen eten. In de Sahel veranderen de omstandigheden nog sterker dan hier: er komen steeds meer mensen en vee, waardoor bomen..