Natuurberichten

Pagina 1 van 889 - 8888 Resultaten

De argusvlinder is één van de snelst verdwijnende vlindersoorten in ons land. Om een actueel beeld te krijgen van de verspreiding, hebben De Vlinderstichting en Waarneming.nl voor het zesde jaar op rij een telweekend gehouden...

Lees verder 24 mei 2019   3 uur oud

Heb je al jonge mezen gezien? De vrijwilligers van de werkgroep NESTKAST in ieder geval wel. Zij vieren hun tienjarig jubileum met een uitgebreid verslag van het broedseizoen van 2018. In totaal bekeken ze al bijna een miljoen..

Lees verder 24 mei 2019   11 uur oud

De EU ging in 2011 van start met een robuuste strategie die de achteruitgang van de biodiversiteit een halt moest toeroepen. Per 2020 zou de EU aantoonbare stappen hebben gezet naar ecologisch herstel. Uit een analyse van Birdlife..

Lees verder 23 mei 2019   1 dag oud

Hét geheim om de egel te redden kan weleens in onze eigen tuin liggen. De natuurlijke leefomgeving van de egel krimpt en de druk van predatoren in natuurgebieden wordt groter. Tuinen kunnen als ideale veilige havens voor egels..

Lees verder 23 mei 2019   1 dag oud

Bij een visserijkundig onderzoek op de Waal bij Tiel zijn op donderdag 9 mei onder meer twee jonge zalmen, enkele rivierprikken en een juveniele houting gevangen. Als vangtuig diende de ankerkuil, een historisch vistuig dat meer..

Lees verder 22 mei 2019   2 dgn oud

Een nieuwe studie toont het trekpatroon van de grauwe franjepoot aan; met zijn 25 tot 40 gram één van de kleinste zeevogels. Slechts drie maanden per jaar komen ze aan land; om te broeden in de Arctis. De westelijke broedvogels..

Lees verder 22 mei 2019   2 dgn oud

Onderzoekers van de Universiteit van Indiana en CIEE Bonaire voerden een reeks onderzoeken uit naar een ​​nieuwe methode die gebruik maakt van environmental DNA (eDNA). De methode kan tijd, geld en arbeid besparen in het..

Lees verder 22 mei 2019   2 dgn oud

Het aantal plaatsen waar het Beekmijtertje is aangetroffen, is de laatste jaren fors gestegen. Tot 1990 werd dit voorjaarspaddenstoeltje weinig waargenomen in Nederland. Analyse van de waarnemingen in de verspreidingsatlas lijkt..

Lees verder 22 mei 2019   2 dgn oud

Jan van der Burg is projectleider bij woningcorporatie Mitros. Samen met nog twaalf collega’s werkt hij aan het planmatig onderhoud van 28.000 woningen en andere gebouwen in Nieuwegein en Utrecht. In zijn werk ontkomen Jan en zijn..

Lees verder 21 mei 2019   3 dgn oud

We kunnen niet meer om de wereldwijde biodiversiteitscrisis heen. Het knalde deze maand door de media: één miljoen soorten worden in hun voortbestaan bedreigd. Driekwart van de natuur op land en twee derde van die op zee is..

Lees verder 21 mei 2019   3 dgn oud