Natuurberichten

Pagina 1102 van 1532 - 15316 Resultaten

Tapuit

Het gaat niet goed met de Tapuit. Tijdens een uitvoerige inventarisatie in de periode 1973-1977 werd het aantal broedpaartjes in Vlaanderen geschat op 230. Vanaf dan werd het een kroniek van een aangekondigde dood: midden jaren..

Lees verder 22 mei 2013   10 jaar oud
Kastanje-inktzwam

Paddenstoelen zijn kieskeurig en hebben allemaal hun favoriete standplaatsen. Snipperhopen vormen een favoriete plek van veel soorten. Als paddenstoelenliefhebbers een houtsnipperhoop aantreffen, zoeken ze deze dan ook nauwkeurig..

Lees verder 22 mei 2013   10 jaar oud
Wulp

Agrarische Natuurvereniging (ANV) Horst en Maten heeft een webcam geplaatst bij een wulpennest in het Staphorsterveld, het natuurgebied tussen Staphorst en Hasselt (OV). De webcam levert unieke beelden van het gedrag van wulpen..

Lees verder 21 mei 2013   10 jaar oud

Op 17 februari werd in Huldenberg een zeldzaam mos gevonden: Schermlevermos. Dit is de tweede vindplaats voor Vlaams-Brabant sinds 2000. Op Vlaams niveau gaat het om de 3e vindplaats sindsdien en de 5e vondst ooit. Op deze nieuwe..

Lees verder 21 mei 2013   10 jaar oud
Thumbnail Zwarte zee-eend, Naturgeschichte der Vögel Mitteleuropas, Publiek Domein

Voor de kust van Texel verblijven al enige tijd recordaantallen zee-eenden, zowel zwarte als grote zee-eenden. Nooit eerder werden voor de Nederlandse kust zo laat in het voorjaar nog zulke grote aantallen waargenomen. De eenden..

Eenmalig gebrtuik, Imares Wageningen UR, Zwerfvuil in het mangrovebos

IMARES Wageningen UR doet onderzoek naar de natuurwaarden en menselijke invloeden op Lac Bay op Bonaire. Eén aspect van het onderzoek is de vervuiling van de baai. Zwerfvuil is wereldwijd een ernstig milieuprobleem en zo ook op..

Lees verder 20 mei 2013   10 jaar oud

Het pimpernelblauwtje is een zeldzame bedreigde vlinder, die alleen nog voorkomt bij Den Bosch. Er wordt hard gewerkt om meer geschikt leefgebied te maken in deze omgeving. Nu wordt er onderzoek gedaan naar de rol van..

Lees verder 20 mei 2013   10 jaar oud

Boswachter Andre Hannewijk van Natuurmonumenten heeft in de Poel een kamsalamander ontdekt. Deze zeldzame salamander is al jaren niet op Zuid-Beveland gezien...

Lees verder 19 mei 2013   10 jaar oud
Tweestijlige meidoorn, bloem,  K.U.Leuven Campus Kortrijk http://www.kuleuven-kortrijk.be/bioweb/

De ontwikkeling van planten ligt door het koude voorjaar twee weken achter op de voorgaande jaren maar verschilt niets met de gemiddelde bloei vijftig jaar geleden...

Lees verder 19 mei 2013   10 jaar oud
Casarca, Afferden 27 januari 2010

Het zijn er ieder jaar meer: casarca’s die op het Eemmeer verschijnen om er in de zomermaanden te ruien. In 2012 werden er bijna 800 geteld. Vogelaars speculeren al jaren over de herkomst van de groep casarca’s, die tot nu toe een..

Lees verder 17 mei 2013   10 jaar oud