Natuurberichten

Pagina 884 van 999 - 9983 Resultaten

De oranje luzernevlinder, een trekvlinder die in sommige jaren vanuit het zuiden Nederland binnenkomt, heeft zich massaal voortgeplant en is nu met vele duizenden te zien. Zo lang er nog geen forse nachtvorst is, zullen deze..

Lees verder 23 september 2009   10 jaar oud

Vogelbescherming Nederland roept op om vogels weer te gaan voeren. Het advies om tijdelijk niet te voeren en vogels geen drinkwater aan te bieden, is ingetrokken omdat de besmettelijke vogelziekte Trichomonasis (het geel) op zijn..

Lees verder 23 september 2009   10 jaar oud

Dit is de tijd dat het platteland, zeker op de zandgronden, gedomineerd wordt door maïs. Ongetwijfeld hebt u zich er ook wel eens over verwonderd dat maïsakkers tot ver in het seizoen zo’n lege indruk maken, om dan in heel korte..

Lees verder 23 september 2009   10 jaar oud

Het eerste Egelweekend is een groot succes geworden. De activiteiten over egels (zoals open dagen van de opvangcentra) werden druk bezocht en er zijn op www.jaarvandeegel.nl veel meldingen binnengekomen in het kader van de..

Lees verder 22 september 2009   10 jaar oud

Dit jaar hebben er minstens drie paar lepelaars gebroed in de Nieuwkoopse Plassen. Door de aanleg van nieuwe natuur is het gebied weer aantrekkelijk voor de witte vogels. Het is 35 jaar geleden dat er lepelaars gebroed hebben in..

Lees verder 22 september 2009   10 jaar oud

De trektijd is in volle gang. Overal reutelt en piept het van de vogels. Zeker met de fraaie najaarstemperaturen en veel zon van de afgelopen dagen heeft iedereen het naar de zin. Dat geldt ook voor vogels, en vogelaars. Voor..

Lees verder 22 september 2009   10 jaar oud

Zo in de loop van september loopt de vlindertijd op zijn einde. Toch zijn er wel soorten die zo laat in het jaar nog volop aanwezig zijn. De kleine vuurvlinder is momenteel een van de talrijkste...

Lees verder 21 september 2009   10 jaar oud

De vernattingsmaatregelen van de afgelopen jaren zijn succesvol voor het veenhooibeestje in het Fochteloërveen. Het is één van de meest zeldzame vlindersoorten van ons land. ..

Lees verder 21 september 2009   10 jaar oud

Vandaag is het zover, we nemen afscheid van de zomer en stappen de herfst binnen. Tijd voor kleurende bomen, vallende bladeren, beukenootjes, eikels en paddenstoelen...

Lees verder 21 september 2009   10 jaar oud

Dit jaar worden er in Drenthe relatief veel goudrandloopkevers aangetroffen. Deze zeer bedreigde soort van heigebieden lijkt sterk te profiteren van de natuurontwikkeling in het Mantingerzand en het Dwingelderveld. De stijgende..

Lees verder 20 september 2009   10 jaar oud