Natuurberichten

Pagina 24 van 1532 - 15320 Resultaten

boomhommel koningin op wilg

Hoe klinken middelste bonte spechten? En boomhommelkoninginnen worden wakker...

Lees verder 29 februari 2024   1 maand oud
Plecotus auritus. Gewone grootoorvleermuis

Het voormalige militaire terrein Kamp van Zeist bij Soesterberg in de provincie Utrecht wordt in de komende vijf jaar heringericht als natuurgebied met ruimte voor recreatie. Het nieuwe natuurgebied van 29 hectare maakt deel uit..

Wilde peen

Het gaat slecht met de natuur in steden en op het platteland. Zelfs soorten die veel voorkwamen zoals konijn, huismus, gewone pad en allerlei insectensoorten gaan achteruit. Om de natuur te herstellen moet buiten de natuurgebieden..

groeiplaats gekroesd gaffeltandmos

Ieder jaar voeren ecologen van de Bosgroepen flora- en vegetatiekarteringswerkzaamheden uit op terreinen van leden. Ze kijken en noteren daarbij welke planten, mossen en korstmossen voorkomen in een gebied. Bij florakarteringen..

sleedoorn in bloei

Witte sluier van sleedoorn en welke vogels zitten al te broeden?..

Lees verder 28 februari 2024   1 maand oud

Een groot deel van de typische kustbroedvogels doet het slecht. De kluut is sinds de jaren negentig van de vorige eeuw landelijk in aantal meer dan gehalveerd. Naast verruiging van het open landschap is predatie een belangrijk..

Lees verder 27 februari 2024   1 maand oud
Red Knot (Calidris canutus islandica) in the breeding grounds.

Klimaatverandering kan het verschijnen van insecten in noordelijke landen aan het eind van de winter vervroegen. Broedvogels die vanuit het zuiden aankomen, kunnen hierdoor te laat komen om van de insectenpiek te profiteren, als..