Natuurberichten

Pagina 759 van 1534 - 15331 Resultaten

Witbruine ridderzwammen

De Witbruine ridderzwam heeft een sterke voorkeur voor zure, voedselarme, stikstofarme zandbodems met een dunne strooisellaag. Korstmosdennenbos vormt zijn optimale habitat, maar waar vind je dat tegenwoordig nog in Nederland?..

Lees verder 25 oktober 2017   6 jaar oud
Kopvoorn

De werkzaamheden aan het Dynamisch Beekdal van de Aa zijn dit jaar afgerond. Niet alleen boven water, ook onder water is er veel veranderd. Onlangs is er onderzoek gedaan naar wat er nu leeft onder water. De opleving van de..

Lees verder 25 oktober 2017   6 jaar oud
Bosaardbei (Fragaria vesca)

Hoe passen planten zich aan onder druk van omstandigheden zoals droogte of hitte? Een recente theorie kijkt naar de rol van moleculen óp het DNA. De tijd is nu rijp om die theorie te testen in een natuurlijke omgeving. Met de..

Verwijdering Watercrassula

Afgelopen september is groots ingezet op de verwijdering van watercrassula uit een poel in Noord-Brabant. Deze invasieve plant vormde een bedreiging voor kwetsbare soorten in het natuurgebied, zoals de ernstig bedreigde..

Vogel met insect

Afgelopen week bracht de Radboud Universiteit een schokkend onderzoek naar buiten. In Duitse natuurgebieden (daarbij ook veel gebieden in Nordrhein-Westfalen grenzend aan Nederland) is 75% van de insecten verdwenen! 75% van het..

Malariamug. Anopheles stephensi

Malariamuggen hanteren een ingenieuze techniek om zowel heel zachtjes als heel snel bij hun slachtoffer weg te komen. Deze techniek bestaat uit de combinatie van een extra snelle vleugelslag vlak voor opstijgen en het geleidelijk..

Lees verder 23 oktober 2017   6 jaar oud
gehakkelde aurelia - primair

Komend weekend wordt de klok weer verzet en gaan we naar de ‘wintertijd’. Voor vlinders is de winter een moeilijke periode. Elke soort heeft zijn eigen manier gevonden om die koude tijd te overleven. Sommigen doen dit als ei, rups..

Lees verder 23 oktober 2017   6 jaar oud

Nederland is twee soorten spookkreeft rijker. Ze werden ontdekt bij de electriciteitscentrale van Borssele aan de Westerschelde. Beide spookkreeften hadden nog geen Nederlandse naam: voorgesteld worden Bruingevlekte spookkreeft en..

Lees verder 22 oktober 2017   6 jaar oud
maisakker Brabant

Glyfosaat is het meest toegepaste herbicide in Europa. Er is discussie over verlengde toelating van dit middel. Deze week publiceerden wetenschappers van Wageningen Universiteit een studie waaruit blijkt dat glyfosaat in bijna 50..

Lees verder 20 oktober 2017   6 jaar oud
Aan het werk in de natuur - primair

Groene vrijwilligers: tellers, vertellers en herstellers. Mensen die zich vrijwillig inzetten voor de natuur, in de stad of in het landelijk gebied. Al meer dan honderd jaar. Deze mensen maken zich sterk voor hun omgeving en zijn..

Lees verder 20 oktober 2017   6 jaar oud