Natuurberichten

Pagina 772 van 1535 - 15344 Resultaten

Wolf VOOR EENMALIG GEBRUIK

De wolf rukt op in Duitsland. De eerste territoriale wolf werd gevonden in 1998 en de eerste roedel in 2000. Inmiddels is er sprake van zo’n 50 roedels met een geschatte populatie van meer dan 400 wolven. Desondanks blijkt er in..

Lees verder 31 augustus 2017   6 jaar oud
Jonge levendbarende hagedis

De zomer gaat zo zoetjes aan over in de herfst en daarmee komt het einde van het reptielenseizoen in zicht. Gelukkig is het juist nu een drukte van jewelste in de leefgebieden van onze soorten. Van zowel eierleggende soorten..

Lees verder 30 augustus 2017   6 jaar oud

Er worden dit jaar opnieuw veel dode merels gevonden. Volgens het Vogeltrekstation van het NIOO is er net als in 2016 sprake van een uitbraak van het voor vogels vaak dodelijke usutuvirus...

Lees verder 30 augustus 2017   6 jaar oud

Na een sterke teruggang in de jaren zeventig en tachtig als gevolg van zeer hoge stikstofdeposities, nemen de ectomycorrhiza-paddenstoelen sinds het midden van de jaren negentig weer toe. De belangrijkste oorzaak hiervan is de..

Lees verder 30 augustus 2017   6 jaar oud
Waterbeheerder schept invasieve exoten uit water

Waterplanten zijn belangrijk voor het goed functioneren van ondiepe aquatische ecosystemen. Echter zijn de waterplanten steeds vaker in het nieuws omdat ze voor overlast zorgen. Koppen als: ‘Overlast waterplanten nog nooit zo..

Lees verder 29 augustus 2017   6 jaar oud
Kraanvogels in het veld

Al jaren hebben de kraanvogels in Nederland een mooie stijgende lijn te pakken. Maar 2017 was een lastig jaar. Hoewel er een recordaantal van 22 paren werd geteld, vlogen er uiteindelijk slechts 9 jongen uit. In Drenthe en..

Lees verder 29 augustus 2017   6 jaar oud
Phoca vitulina. Gewone zeehond

In de Waddenzee komen twee soorten zeehonden voor: de gewone zeehond en de grijze zeehond. Voor beide soorten wordt de populatieontwikkeling sterk bepaald door migratie. “Dat is op zich verwonderlijk,” zegt Sophie Brasseur van..

Lees verder 28 augustus 2017   6 jaar oud
bordje uitgesteld maaien - primair

Maaien, nodig om bloemrijke grasland of ruigte in stand te houden, levert vaak controverses op. Vooral als er nog veel bloemen bloeien, vinden veel mensen het doodzone. In Culemborg is het maaien van een ruige berm uitgesteld,..

Lees verder 28 augustus 2017   6 jaar oud
Larf van iepenzigzagbladwesp

Enkele weken geleden ontving het EIS Kenniscentrum Insecten de mededeling dat enkele iepen langs de Beersestraat in Cuijk vrijwel geheel kaal waren gegeten door insecten. Uit meegezonden foto’s en terreinbezoek bleek dat het ging..

Lees verder 27 augustus 2017   6 jaar oud
Bladverkleuring esdoorn Botanische Tuin Belmonte op 22 augustus 2017

1 september begint de meteorologische herfst, maar in de natuur lijkt de herfst al gestart te zijn. Vruchten vallen zeer vroeg van bomen en struiken en de eerste bladverkleuring en bladval komt vroeg op gang. Tegelijkertijd komen..

Lees verder 27 augustus 2017   6 jaar oud