Natuurberichten

Pagina 809 van 1534 - 15338 Resultaten

Duiker

Tweeëntwintig vrijwillige sportduikers brachten zondag 22 januari op elf plekken het onderwaterleven van een ijskoud Haringvliet in beeld. Als de Haringvlietsluizen in 2018 op een Kier gaan wordt het zoete Haringvlietwater zouter...

Lees verder 5 februari 2017   7 jaar oud
Opkomende sneeuwklokje

De hoge temperaturen van de afgelopen dagen geven het gevoel dat de voorlente begint. Sneeuwklokjes schieten uit de grond en de knoppen van de gele kornoelje zwellen op. Er zit echter vorst in de verwachting waardoor de voorlente..

Lees verder 4 februari 2017   7 jaar oud
Bultrug. Megaptera novaeangliae

Tijdens een vogeltelling op zee nam een team van Wageningen Marine Research een bultrug waar. De bultrug was de afgelopen week al een peer keer eerder gesignaleerd, maar het onderzoekersteam van Wageningen Marine Research wist de..

Lees verder 3 februari 2017   7 jaar oud
Grauwe Gors

Sinds tien jaar worden er in Nederland graanveldjes ingezaaid om zaadetende akkervogels de winter door te helpen. In december doken bij het Groningse Zuidbroek plotseling zes Grauwe Gorzen en twee Witkopgorzen op tussen de groepen..

wachtervlinder - primair

De wachtervlinder is er al sinds november, maar heeft even een winterslaapje gehouden. Nu, zeker door de hogere temperatuur, zijn ze weer ontwaakt en je kunt ze nu in het hele land te zien krijgen, zelfs in je eigen tuin!..

Waterspitsmuis

Tijdens een controle van de experimentele winterverblijfputten voor de ringslang op het voormalige eiland Marken kwamen de medewerkers van RAVON nog geen ringslangen tegen. Op de camera’s in de putten stond wel beeld van een..

Lees verder 2 februari 2017   7 jaar oud
Tepelgallen aan de onderkant van de Platte tonderzwam

Soms worden paddenstoelen mee naar huis genomen voor microscopisch onderzoek. Bij het doorsnijden van een oude paddenstoel kan het gebeuren dat er vele maden van insecten over de werktafel rollen. De maden proberen al schuifelend..

Lees verder 1 februari 2017   7 jaar oud
Winterclustering vissen

In de winterperiode, wanneer de watertemperatuur daalt, zoeken vissen van de grotere wateren massaal de beschutte plekken op. De afgelopen weken waren scholen van duizenden vissen te vinden onder het ijs in de haventjes rond het..

Lees verder 1 februari 2017   7 jaar oud

De voorbije winters stelde Natuurpunt tijdens Het Grote Vogelweekend een afname vast van het aantal vogels en vogelsoorten in de Vlaamse tuinen. Maar daarnaast zijn er enkele nieuwkomers om naar uit te kijken: soorten die het de..

Lees verder 31 januari 2017   7 jaar oud
Koolmees

Dat de huismus de meest getelde vogel werd van de 14e Nationale Tuinvogeltelling was geen verrassing. Wel de duidelijke dip van de mezen. Werden er vorig jaar nog gemiddeld 3,4 koolmezen per tuin geteld, dit jaar is dat gezakt..

Lees verder 31 januari 2017   7 jaar oud