Natuurberichten

Pagina 817 van 1534 - 15333 Resultaten

Ingekorven vleermuizen jagend op vliegen in een koeienstal

In ingekorven vleermuizen hebben onderzoekers van CLM Onderzoek en Advies en Bionet Natuuronderzoek een cocktail van 14 verschillende pesticiden gevonden, van insecten- en schimmel- tot onkruidmiddelen. ..

Lees verder 16 december 2016   7 jaar oud
wintervlinderen 2 primair

Vorige week was er een natuurbericht over het zoeken van eitjes van kleine pages. Deze eitjes overwinteren en zijn dan goed te vinden. Er zijn ook rupsen van dagvlinders die je kunt vinden als je tenminste weet waarop je moet..

Lees verder 15 december 2016   7 jaar oud
Zeestekelbaars

Visser Cor Barendse vond op 12 december in de Waddenzee bij Texel een visje dat hij niet herkende. Het had wel wat weg van een kleine snoek. Ecomare-conservator Arthur Oosterbaan kon hem vertellen dat het een zeestekelbaars is...

Lees verder 14 december 2016   7 jaar oud
Fijnsparbos met opslag

Uit een driejarig onderzoek naar alle Drentse fijnsparbossen blijkt dat een aantal ervan zeer rijk is aan zeldzame en bedreigde paddenstoelen. De meest waardevolle krijgen van Staatsbosbeheer een apart beheer, terwijl de top drie..

Lees verder 14 december 2016   7 jaar oud
Zieke Kuifeend Volendam Vogelgriep

In grote delen van het land lijkt de vogelgriep gelukkig op zijn retour, maar in het noorden waart het virus H5N8 nog stevig rond. De teller staat nu op ruim 1200 dode wilde vogels alleen al in Friesland, voornamelijk smienten...

Lees verder 13 december 2016   7 jaar oud
Vanellus vanellus. Kievit met jongen

Omdat het niet goed gaat met de akker- en weidevogels in Drenthe, gaan vijftien organisaties werk maken van het behoud van deze vogels. Recent presenteerde Gedeputeerde Staten van Drenthe een plan van aanpak. ..

Lees verder 13 december 2016   7 jaar oud
Poel

Er zijn de afgelopen twintig jaar enorm veel poelen aangelegd. Die zijn belangrijk voor libellen, amfibieën en veel andere soorten. Maar aanleg is één, als je er vervolgens niet meer naar omkijkt is hij na een aantal jaren..

Lees verder 12 december 2016   7 jaar oud
Roodrugspin

Incidenteel worden gevaarlijke exotische spinnen geïmporteerd in Nederland. Een voorbeeld hiervan is een aantal roodrugspinnen dat twee jaar geleden uit Australië met torpedo-onderdelen op de marinekazerne in Den Helder terecht..

Lees verder 12 december 2016   7 jaar oud
Heckrund kadaver

Dood doet Leven voert een praktijktoets uit waarbij we dode paarden en runderen in natuurgebieden laten liggen als deze niet kunnen worden afgevoerd. In tegenstelling tot wilde dieren die na hun dood mogen blijven liggen, vallen..

Lees verder 11 december 2016   7 jaar oud
Siberische tjiftjaf

De tjiftjaf is niet uitsluitend een zomergast. Iedere winter wagen er zeker honderden tjifftjaffen de gok om in ons land te overwinteren. De komende PTT-telling is een mooi middel om hun overwinteren te volgen, maar ook de..

Lees verder 9 december 2016   7 jaar oud