Natuurberichten

Pagina 829 van 1535 - 15350 Resultaten

Teken vangen Roel Bron De Natuurkalender

Uit een langjarig onderzoek aan teken in Nederland blijkt dat het aantal nimfen is toegenomen, met een record aantal in 2015. De trends in de tijd variëren echter lokaal, afhankelijk van omgevingsfactoren. Op alle locaties zijn..

Lees verder 21 oktober 2016   7 jaar oud
wespendieven

Migrerende wespendieven maken lange omwegen om maximaal gebruik te kunnen maken van de heersende windstromingen boven het noorden van Afrika. Dit tonen Wouter Vansteelant en andere onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam..

Lees verder 21 oktober 2016   7 jaar oud
zager op jacht naar voedsel, zeeduizenpoot

Zagers leven in de modderige zeebodem van getijdenplaten en schorren van de Delta en de Waddenzee en eten daar als basis alles wat maar voorhanden is. Tot grote verrassing van onderzoekers houden ze er echter ook een heel..

Lees verder 20 oktober 2016   7 jaar oud
kleine beer primair

De vlindertijd loopt op haar eind. Bij mooi weer worden nog steeds dagvlinders doorgegeven, maar het aantal neemt snel af. Wel worden er nu rupsen gezien. Een paar daarvan zijn zeer opvallend en met name in oktober veel aanwezig...

Lees verder 20 oktober 2016   7 jaar oud
Thismia rodwayi Tasmania

In de oeroude samenwerking tussen plant en schimmel die in de loop van de evolutie is ontstaan, komt een opvallende uitzondering voor. Er zijn planten die niet netjes voedingsstoffen met bodemschimmels uitwisselen, maar die de..

Zwartvoetkrulzomen

Hoewel de gevolgen van het wispelturige weer van dit jaar slecht waren voor het verschijnen van veel soorten paddenstoelen, lijkt de Zwartvoetkrulzoom hier nauwelijks last van te hebben. Al enige maanden achtereen worden ze in..

Vliegenorchis

In 2011 startte Orchideeën in Nederland samen met Staatsbosbeheer en enkele vrijwiligers kleinschalig graslandbeheer waarbij doelsoortsynchronisatie werd toegepast. Het beheer begint nu zijn vruchten af te werpen...

Weiland

Nederland produceert te veel mest. Met desastreuze gevolgen voor natuur, milieu en grondgebonden melkveehouders. Staatsecretaris Van Dam van het ministerie van Economische Zaken probeerde om met een stelsel van fosfaatrechten de..

Lees verder 18 oktober 2016   7 jaar oud
Strandje waar je larven en verse libellen kunt vinden

Piepkleine plastic deeltjes zijn extreem lastig te meten in het milieu, waardoor het vaststellen van de risico’s vrijwel onmogelijk is. Onderzoekers van Wageningen University & Research leveren nu voor het eerst een mechanistische..

Lees verder 18 oktober 2016   7 jaar oud
citroenvlinder primair

Het was een heerlijke zonnige zondag op 16 oktober en de temperatuur steeg op sommige plekken in het land tot boven de 20 graden. Dat heeft gezorgd voor flink wat vlinderwaarnemingen en met name de citroenvlinder werd opvallend..

Lees verder 17 oktober 2016   7 jaar oud