Natuurberichten

Pagina 914 van 1521 - 15206 Resultaten

Egels, ratten en reigers lusten graag een grote modderkruiper, dit blijkt uit zenderonderzoek van RAVON. De grote modderkruiper staat daarnaast hoog op het menu van de purperreiger in het Natura 2000 gebied de Zouweboezem. Het..

Lees verder 19 mei 2015   8 jaar oud
Bijeneter met libelle

Het is een van de mooist gekleurde vogels die Europa rijk is: de bijeneter. Steeds vaker zien we dit vliegende juweel verschijnen in Nederland en de laatste jaren broedt de bijeneter ook in Nederland. Ook dit jaar zijn ze alweer..

Lees verder 19 mei 2015   8 jaar oud

Ogen en oren open, hij is terug: onze eigen Europese trekduif, de zomertortel. Geen andere duif legt zo’n afstand af tussen zomer- en winterverblijf. En geen andere duif is op zoveel fronten de klos. De wereld van de zomertortel..

Lees verder 18 mei 2015   8 jaar oud
Argusvlinder vrouwtje

In het aankomende Pinsterweekend gaan overal in het land vlinderliefhebbers op zoek naar de argusvlinder. Het wordt spannend op hoeveel plekken deze bedreigde vlinder van het boerenland opduikt. Hebben de mooie nazomer en herfst..

Lees verder 18 mei 2015   8 jaar oud
Kleine Plevier

In het Kempen~Broek ontwikkelt ARK Natuurontwikkeling nieuwe natuur. Die natuur wordt door vogels én vogelaars positief gewaardeerd. Een vernieuwd hoogtepunt is de trektelpost op de Loozerheide. De afgelopen weken werden..

Meikever (Melolontha melolontha).Foto Henk Vlug, Insect Consultancy

In de tweede helft van april vlogen de eerste meikevers aarzelend rond na de eerste warme dagen en in het begin van mei waren het er opvallend veel. Ook de koollangpootmuggen doen het weer goed...

Gestekeld blaasjesmos

Op elf campings in Nederland is het uiterst zeldzame Gestekeld blaasjesmos aangetroffen. Dit mos lijst een voorkeur te hebben voor kale plekken in het grasveld waar het vorige seizoen caravans hebben gestaan. Mossenkenners staan..

Lees verder 17 mei 2015   8 jaar oud

Op 5 mei is de eerste vogel van het zenderproject ‘Wespendieven van het Kempenbroek’ teruggekeerd in ons land. In de derde week van april vertrokken de vogels uit hun overwinteringsgebied in West-Afrika. De vogels hadden wat meer..

Lees verder 16 mei 2015   8 jaar oud
Dassenmobiel buitenkant VOOR EENMALIG GEBRUIK

De das is dit jaar door de Zoogdiervereniging en Das&Boom uitgeroepen tot het zoogdier van het jaar. Benieuwd naar hoe een das leeft? Dan is 2015 het moment om een bezoek te brengen aan de Dasmobiel! Hier spot je dassen in hun..

Lees verder 16 mei 2015   8 jaar oud
Oliekever

Bij veldwerk op de kalkgraslanden van Zuid-Limburg werden deze week veel oranje klompjes waargenomen bovenin de vegetatie. Deze klompjes bestaan stuk voor stuk uit tientallen tot honderden larven van de Gewone oliekever. De larven..

Lees verder 15 mei 2015   8 jaar oud