Natuurberichten

Pagina 980 van 1521 - 15207 Resultaten

Circus cyaneus. Blauwe kiekendief, mannetje

Na drie jaar vergaderen en lobbyen in Brussel en Den Haag heeft de vergroening van het Europese Landbouwbeleid eindelijk de polder bereikt. Begin juni stuurde staatssecretaris Sharon Dijksma een brief aan de Tweede Kamer hoe zij..

Lees verder 26 juli 2014   9 jaar oud
Oedothorax retusus

Wie dacht dat de kuisheidsgordel een middeleeuwse uitvinding was, zit ernaast. In de dierenwereld bestaan ze al veel langer. Mannetjes van dwergspinnetjes brengen er na de paring één aan bij het vrouwtje. Hoe ze dat doen, werd..

Lees verder 25 juli 2014   9 jaar oud

Luidruchtige parkieten die zomaar ineens aan je vetbol hangen. Iedereen in de Randstad kent ze wel: halsbandparkieten. Deze exotische vogels hebben de gewoonte om ’s avonds naar hun gezamenlijke slaapplaats te vliegen. Sovon..

Lees verder 25 juli 2014   9 jaar oud
Lamsoor

Het is zover! Boswachter Erik van der Spek meldde op Twitter dat het lamsoor mooi in bloei staat; “… reden voor een wandeling.” In juli en augustus kleurt de Slufter op Texel paars van het bloeiende lamsoor. Dat is een prachtig..

Lees verder 24 juli 2014   9 jaar oud
gamma-uil vierkant

Vlinderstruik (Buddleja) is een heel goede vlinderplant. Vlinders als atalanta, kleine vos en dagpauwoog komen er graag op drinken. Zelfs de oostelijke vos, die vorige week voor het eerst in ons land opdook werd een aantal malen..

Lees verder 24 juli 2014   9 jaar oud

Veranderingen in de vlinderfauna blijken op verrassende wijze inzicht te geven in veranderingen in onze leefomgeving. Dat stelt de Wageningse entomoloog en medewerker van De Vlinderstichting Michiel Wallis de Vries na onderzoek in..

Roodwangschildpad

In de zomervakantie besluiten mensen vaak dieren uit huis te plaatsen. Zo duiken er exotische zoetwaterschildpadden op in Nederlandse wateren. Fietsers en wandelaars treffen deze schildpadden zelfs in de stad aan, zonnend op..

Lees verder 23 juli 2014   9 jaar oud
Lijkt een beetje op een Buizerd, maar die heeft een minder brede kop en nooit een felgele iris (Foto: Kris De Rouck)

Op 13 juli ontdekte Maarten Jacobs een Slangenarend in de Kalkense Meersen. Deze vogel - genaamd naar de ontdekker - verblijft intussen al tien dagen in het gebied en zorgt er voor een gestage stroom aan roofvogelfans. Het is niet..

Toverchampignons in schuur

Afgelopen week gebeurde er iets vreemds in de schuur van een stolpboerderij in het buurtschapje Tolke, net onder Schagen. De bewoner constateerde dat er verschillende tegels van de schuurvloer omhoog waren gedrukt en er een hoop..

Roerdomp

Het gaat goed met de roerdomp in De Wieden! Steeds meer van deze zeldzame rietvogels weten de nieuwe moerasgebieden te vinden die Natuurmonumenten hier realiseert...

Lees verder 22 juli 2014   9 jaar oud