Natuurberichten

Uitgever: Provincie Zuid-Holland

Deel deze pagina

Pagina 1 van 4 - 36 Resultaten

De vochtige duinvalleien in de Van Dixhoorndriehoek hebben zich de afgelopen jaren prachtig ontwikkeld. De inspanningen hiervoor zijn niet voor niets geweest: de vegetatie en insecten, met name libellen, hebben sterk van deze..

Lees verder 16 oktober 2019   10 uur oud

De mooiste nieuwe wildlifedocumentaires ziet u tijdens het Wildlife Film Festival, van 30 oktober t/m 3 november 2019 in filmtheater Cinerama in Rotterdam. Het festival pakt deze vijfde editie flink uit, met ruim honderd..

Lees verder 2 oktober 2019   2 wkn oud

Voor de meeste mensen zit het er weer op, maar voor de vogels is hij net begonnen: de vakantie. De vogeltrek is alweer enkele weken onderweg. In Nederland kun je het roodborstje het hele jaar rond zien. Toch is het roodborstje wel..

Lees verder 18 september 2019   4 wkn oud

De boomvalk is een bijzondere vogel: vanwege tijdgebrek voedt hij zijn jongen bij voorkeur op in oude kraaiennesten, vaak in populieren. De gemeente Den Haag onderzoekt nu het nestgebruik van de boomvalk om te ontdekken welke..

Lees verder 4 september 2019   1 maand oud

Vier zeearenden zijn sinds eind mei 2019 door de Werkgroep Zeearend voorzien van een GPS-zender: twee in Flevoland en twee in Krammer-Volkerak en Biesbosch. Daarmee kunnen de jonge vogels de komende jaren worden gevolgd, als ze op..

Lees verder 23 augustus 2019   1 maand oud

Door de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden ontwikkelt zich een lang vlinder- en bijenlint: het Prachtlint. De gelijknamige werkgroep adviseert gemeenten, boeren en andere grondeigenaren hoe ze hun percelen bij- en..

Lees verder 7 augustus 2019   2 mnd oud

Vanaf 15 juli 2019 stelt de provincie Zuid-Holland opnieuw subsidie beschikbaar voor projecten die bijdragen aan het behoud van Zuid-Hollandse icoonsoorten: dier- en plantensoorten die belangrijk zijn voor de natuur in de..

Lees verder 24 juli 2019   2 mnd oud

Van een kale, grijze vlakte naar een afwisselend speellandschap: bij de Casimirschool in Gouda zijn ze maar wát trots op hun nieuwe schoolplein. Een ‘stepping stone’ voor de natuur in de stad, waar ook regenwater wordt opgevangen..

Lees verder 10 juli 2019   3 mnd oud

Na twaalf jaar afwezigheid bloeit de zeldzame bokkenorchis weer in het Nationaal Park Hollandse Duinen. Een oplettende vrijwilliger kwam de orchidee tijdens een wandeling tegen. De komende tijd zetten boswachters in het gebied..

Lees verder 26 juni 2019   3 mnd oud

Met de groene glazenmaker gaat het de afgelopen jaren slecht in Nederland. Dit komt door een achteruitgang van het aantal krabbenscheerplanten – de enige plant waar de libel haar eitjes op afzet. Wat de achteruitgang van..

Lees verder 19 juni 2019   3 mnd oud