Natuurberichten

Uitgever: Provincie Zuid-Holland

Deel deze pagina

Pagina 1 van 4 - 40 Resultaten

De boommarter en de steenmarter komen de laatste jaren steeds meer voor in Zuid-Holland, zoals op meer plaatsen in Nederland het geval is. Zijn het nu nieuwkomers of oude bekenden in deze provincie? Hoe vindt deze opmars plaats,..

Lees verder 26 december 2019   3 wkn oud

Biodiversiteit in de Haagse Schilderswijk? Dat klinkt als een tegenstelling. En toch leeft ook hier veel moois: in de afgelopen vier jaar vond bewoner Vic van Pieterson maar liefst 280 soorten vaatplanten in de wijk, zoals..

Lees verder 11 december 2019   1 maand oud

In het project ‘De berm komt tot bloei’ zet de provincie Zuid-Holland ecologisch beheer in langs circa 674 kilometer provinciale weg, zodat er meer soorten planten en insecten kunnen leven. Hoe gaat dat in zijn werk, zo’n grote..

Lees verder 13 november 2019   2 mnd oud

Het natuurgebied Korendijkse Slikken in de Hoeksche Waard heeft in 2019 een ware metamorfose ondergaan. Verbeteringen voor de natuur én het beleven daarvan maken het gebied aantrekkelijker voor dier én mens. Bijzondere plant- en..

Lees verder 30 oktober 2019   2 mnd oud

De vochtige duinvalleien in de Van Dixhoorndriehoek hebben zich de afgelopen jaren prachtig ontwikkeld. De inspanningen hiervoor zijn niet voor niets geweest: de vegetatie en insecten, met name libellen, hebben sterk van deze..

Lees verder 16 oktober 2019   3 mnd oud

De mooiste nieuwe wildlifedocumentaires ziet u tijdens het Wildlife Film Festival, van 30 oktober t/m 3 november 2019 in filmtheater Cinerama in Rotterdam. Het festival pakt deze vijfde editie flink uit, met ruim honderd..

Lees verder 2 oktober 2019   3 mnd oud

Voor de meeste mensen zit het er weer op, maar voor de vogels is hij net begonnen: de vakantie. De vogeltrek is alweer enkele weken onderweg. In Nederland kun je het roodborstje het hele jaar rond zien. Toch is het roodborstje wel..

Lees verder 18 september 2019   4 mnd oud

De boomvalk is een bijzondere vogel: vanwege tijdgebrek voedt hij zijn jongen bij voorkeur op in oude kraaiennesten, vaak in populieren. De gemeente Den Haag onderzoekt nu het nestgebruik van de boomvalk om te ontdekken welke..

Lees verder 4 september 2019   4 mnd oud

Vier zeearenden zijn sinds eind mei 2019 door de Werkgroep Zeearend voorzien van een GPS-zender: twee in Flevoland en twee in Krammer-Volkerak en Biesbosch. Daarmee kunnen de jonge vogels de komende jaren worden gevolgd, als ze op..

Lees verder 23 augustus 2019   4 mnd oud

Door de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden ontwikkelt zich een lang vlinder- en bijenlint: het Prachtlint. De gelijknamige werkgroep adviseert gemeenten, boeren en andere grondeigenaren hoe ze hun percelen bij- en..

Lees verder 7 augustus 2019   5 mnd oud