Natuurberichten

Dossier: Tuinen

In tuinen is ontzettend veel leven te ontdekken. Wanneer je goed kijk zie je dat elke tuin eigenlijk vol zit met allerlei dieren. Denk aan vogels, vleermuizen en egels maar ook aan bijen, dagvlinders en nachtvlinders. En wat dacht je van alle verschillende soorten slakken, spinnen, wormen en talloze insecten. Wekelijks worden hieronder nieuwe natuurberichten geplaatst over dieren in de tuin en hoe je je tuin aantrekkelijker kunt maken voor dieren. De meest actuele berichten staan bovenaan.

Huismus

Meer lummelen, minder werk in de tuin, tóch een mooie tuin en winst voor vogels en insecten. Dat is nou vogelvriendelijk tuinieren. Benieuwd wat u allemaal níet hoeft te doen dit voorjaar?..

Lees verder 23 mei 2023   11 mnd oud
Kruipende boterbloem

Ineens zie je in de stroken gras langs de stoep, in de berm en naast de snelweg de goudgele kuipjes van de boterbloem. Boterbloemen zijn er in allerlei soorten en maten. Allemaal zijn ze licht giftig. Bekijk deze gouden..

Lees verder 14 mei 2023   11 mnd oud
Neem Tree

De neemboom is een invasieve soort die begin 1900 in het Caribisch gebied werd geïntroduceerd. Oorspronkelijk werd deze boom uit India overgebracht vanwege zijn geneeskrachtige, insectenwerende en siereigenschappen. De lokale..

Lees verder 13 mei 2023   11 mnd oud
De met berken beplante 'Os en Paardenlaan' in Leiden, een voorbeeld van een straat met zeer sterk allergene bomen.

De gemiddelde temperatuur in Nederland stijgt en we krijgen vaker te maken met hittegolven. Welke effecten heeft dit op onze gezondheid en welke rol speelt onze leefomgeving hierbij? In samenwerking met Naturalis starten..