Natuurberichten

Dossier: Exoten

Door activiteiten van de mens en een veranderend klimaat zien we steeds meer uitheemse soorten in Nederland. Deze soorten kwamen oorspronkelijk niet in Nederland voor maar kunnen zich steeds vaker in Nederland vestigen. Nieuwe soorten hebben vaak weinig vijanden en kunnen zich snel voortplanten met regelmatig negatieve gevolgen. De Amerikaanse rivierkreeft, Japanse duizendknoop of halsbandparkiet zijn bij veel mensen bekend maar er zijn nog veel meer soorten die zich in Nederland verspreiden. Lees hieronder alle recente berichten over exoten in Nederland. De meest actuele berichten staan bovenaan.

Geknobbelde Amerikaanse rivierkreeft

Steeds vaker komen terreinbeheerders, aannemers en loonwerkers invasieve exoten tegen tijdens hun werk. Werkzaamheden voor ruimtelijke ontwikkeling, regulier beheer of onderhoud die (onbedoeld) kunnen leiden tot verspreiding van..

Lees verder 30 juni 2023   9 mnd oud
Water hyacinth.

De drijvende waterplant waterhyacint wordt een belangrijk probleem voor de eilanden Aruba en Curaçao. Deze plant kan een negatieve invloed hebben op ecosystemen door zonlicht te belemmeren, het zuurstofniveau te verlagen, de..

Lees verder 29 juni 2023   9 mnd oud

Uit veel landen komen planten, vruchten en bouwmateriaal naar ons land. Daarop en op onder andere kampeerspullen, liften soms landslakken mee. Vroeger reguleerden de winters het 'aanslaan' van zulke soorten. Maar door de opwarming..

Lees verder 25 juni 2023   10 mnd oud
Tilapia

Tilapia, een zoetwatervis die oorspronkelijk uit Afrika komt en is geïntroduceerd op de eilanden Aruba, Curaçao en St. Maarten, is erin geslaagd zich snel voort te planten en de lokale zoet- en brakwater leefgebieden op de..

Lees verder 24 juni 2023   10 mnd oud

Planten of dieren die – per ongeluk of expres – vanuit verre streken in de natuur worden gebracht, kunnen voor grote problemen zorgen. Dergelijke exoten staan, zeker wanneer ze ook nog eens ‘invasief’ zijn en inheemse soorten..

Lees verder 21 juni 2023   10 mnd oud
Viseris, de twee jaar oude leeuw voor zijn vertrek uit Oekraïne.

Vijf prachtige leeuwen – een mannetje, een vrouwtje en haar drie welpen – zijn met succes uit Oekraïne gered en veilig naar buurland Polen gebracht. Dit vijftal maakt deel uit van een grotere reddingsoperatie van 14 grote..