Natuurberichten

Pagina 1075 van 1534 - 15335 Resultaten

Alsemambrosia

In het kader van de ambrosiacampagne van de NVWA lanceert Wageningen UR een gratis App ‘Ambrosia Alert’ die mensen helpt bij het herkennen, melden en verwijderen van de hooikoortsplant ambrosia. Het herkennen van ambrosia blijkt..

Lees verder 1 september 2013   10 jaar oud
Filippijnse tapijtschelp in de Oosterschelde

In 2008 werd de Filippijnse tapijtschelp voor het eerst levend in de Nederlandse kustwateren aangetroffen. In een korte periode heeft deze eetbare soort zich in de Oosterschelde zeer sterk uitgebreid. Er wordt nu zelfs al..

Lees verder 1 september 2013   10 jaar oud
App Wadvogels.
Vogels van het Waddengebied

Nog nooit was vogels herkennen in het waddengebied zo gemakkelijk. Met de app ‘Wadvogels’ lanceert Vogelbescherming Nederland op 1 september een prachtige digitale vogelgids en een unieke vogelherkenningsapp ineen. Inclusief 180..

Lees verder 31 augustus 2013   10 jaar oud
VOOR EENMALIG GEBRUIK bericht Liniewacht

De Nieuwe Hollandse Waterlinie was een verdedigingslinie met water als belangrijkste verdedigingsmiddel. Als de vijand eraan kwam, kon het open gebied tussen Muiden in het noorden en de Biesbosch in het zuiden onder water worden..

Hazelmuis

Voor het project ‘Herstelplan voor de Hazelmuis in het Drielandenpark’ heeft de Zoogdiervereniging in opdracht van Dienst Landelijk Gebied (DLG) een korte voorlichtingsfilm over Hazelmuizen gemaakt. De film is nu te zien via het..

Eén van de 575 wespendieven die op 26 augustus 2013 over Koningsbosch trokken

Massale trek van wespendieven is een zeldzaam fenomeen in Nederland. Als het zich al voordoet, zijn de kansen erop rond half mei nog het grootst. Maar ook in het najaar passeert zo heel nu en dan een ware trekgolf. Dat was dit..

Yellow-shouldered Amazon Parrot eating mispel fruit

Op Bonaire huist één van de twee overlevende inheemse populaties van de Geelvleugelamazone (Amazona barbadensis), een papegaai die op het eiland zelf bekend staat als ‘Lora’. Terwijl de geelvleugelamazone wereldwijd in aantal..

Kwartelkoning

Niet om op een troon te zitten en wat te wuiven. Wel om in vochtige hooilanden te 'crexen'. Voor de Belgische monarchie was 2013 top, maar voor de Vlaamse Kwartelkoning werd het een flop...

gladde slang tn

Voor het eerst is er een gladde slang waargenomen op de Heumense Schans bij Molenhoek (LB). Ook zijn er de afgelopen weken veel gladde slangen op nabij gelegen terreinen zoals de Mookerheide en Mulderskop waargenomen. Deze..

L.ursinus op vondstlocatie in Heilooërbos

Een zes jaar geleden ontdekte nieuwe paddenstoelensoort voor Nederland is nu alweer verdwenen. De paddenstoel, een zaagplaat die nog geen Nederlandse naam had, groeide op oude bemoste beukenstronken in het Heilooërbos (NH). In het..

Lees verder 28 augustus 2013   10 jaar oud