Natuurberichten

Pagina 115 van 1540 - 15392 Resultaten

Noordse vleermuispup en zwangere vleermuis

Juli is een drukke tijd voor vleermuismoeders. Veel van de vleermuizen die je nu ’s avonds kunt zien vliegen zijn vrouwtjes die zich haasten om in korte tijd veel insecten te vangen, zodat ze daarna weer snel hun jong kunnen..

Keizersmantel - primair

Nog niet eens zo heel lang geleden stond de keizersmantel te boek als verdwenen uit Nederland. Heel af en toe werd er een zwerver gezien, maar vestiging bleef uit. Inmiddels is deze grote forse parelmoervlinder op veel plekken op..

Gewone zwemkrab Saxifraga

Gewone zwemkrab peddelt in het rond en parnassia is prachtig en vernuftig...

Lees verder 20 juli 2023   9 mnd oud
Ook al is het kraanvogelkuiken nog niet helemaal volgroeid, de vleugels zijn al goed ontwikkeld om kleine stukjes te vliegen

De maatregelen om de kwetsbare hoogveennatuur in de Peel te beschermen, werpen hun vruchten af. Kraanvogels hebben voor het tweede jaar op rij met succes gebroed in dit natuurgebied op de grens van Noord-Brabant en Limburg...

Lees verder 19 juli 2023   9 mnd oud

Nederland is een bijzonder paddenstoeltje rijker. De soort die de naam Mycena amoena kreeg, werd enkele weken geleden gepubliceerd in Sydowia 75, in Fungal Systematics and Evolution: FUSE 9. Op basis van de verspreidingsgegevens..

alle winnaars

Acht nieuwe groene icoonprojecten maken Gelderland groener en beter bestand tegen extreem weer. Op 23 juni 2023 werden de winnaars bekendgemaakt. De eerste plaats ging naar het project de 'Vergroeningsgolf in Tiel'. Wethouder..

Kanaaljuffer

Kanaaljuffer vliegt nu en jonge zilvermeeuwen nog lang niet zilver...

Waterplanten Gele Plomp

De laatste jaren duiken in krantencolumns, rapporten en boeken steeds vaker foutieve en misleidende conclusies op over de staat van de natuur. Wetenschappelijke kennis is natuurlijk nooit volledig of ‘af’, maar er is veel dat we..

Lees verder 18 juli 2023   9 mnd oud
Slenk in basenarm doorstroomveen met beenbreek

In beekdalen lagen vroeger uitgestrekte venen die als een natuurlijke spons waterpeilen in het landschap reguleerden. Dit veen is nu nog sporadisch aanwezig. Met het toenemen van extreem weer - grote droogte en wateroverlast bij..

Grote sterns in Beleef de Lente

Vorige week maakte het Waddenfonds bekend drie miljoen euro te investeren in de tweede fase van het programma Wij&Wadvogels. In de eerste fase zijn de omstandigheden voor broedende, rustende en foeragerende vogels in het..