Natuurberichten

Pagina 722 van 1541 - 15408 Resultaten

witvlakvlinderrups - primair

Het is net niet echt! Mensen reageren soms ook ongelovig als ze horen dat het om een gewone algemene soort in Nederland gaat. “Zoiets heb ik nou nog nooit gezien!”. Toch zijn eind mei en begin juni regelmatig rupsen van de..

Lees verder 15 juni 2018   5 jaar oud
Lobberdense waarden

De delfstofwinnende industrie langs rivieren heeft in 24 projecten samen 3400 hectare nieuwe natuurgebieden opgeleverd op kosten van het bedrijfsleven. Uit vergelijking voor en na de winning bleken vooral vlinders, planten, vogels..

Lees verder 15 juni 2018   5 jaar oud
Wolf

De afgelopen tijd zijn er veel berichten geweest over gespotte wolven in Nederland. De echte terugkeer van de wolf is een feit wanneer er in Nederland weer pups worden geboren. Een Deens voorbeeld laat zien dat dit snel kan gaan...

Lees verder 14 juni 2018   5 jaar oud

Al 10.000 jaar geleden aten bewoners van arme kustgebieden zeewier. De zeegroente maakt in ons land nu een comeback als groente van de toekomst. Met duurzame zeewierteelt kan volgens deskundigen de groeiende wereldbevolking (in..

Grote weerschijnvlinder

De grote weerschijnvlinder vliegt pas een week, en de aantallen vlinders breken nu al alle records. Het warme voorjaar is duidelijk voordelig geweest voor deze vlinder, die tot voor kort een zeldzaamheid was in ons land. Sinds de..

Lees verder 14 juni 2018   5 jaar oud

Afgelopen weekend deden tijdens de IVN Slootjesdagen duizenden kinderen en volwassenen mee aan het eerste 'citizen science' slootjesonderzoek. Op meer dan 120 plekken telden zij waterdiertjes en deden proefjes om de helderheid van..

duinen, Hollandse duinen, nationale parken

De provincie Zuid-Holland is onlangs partner geworden van Nature Today. In deze dichtstbevolkte provincie van ons land is verrassend veel groen en water te vinden. De provincie zet zich in voor een goede toegankelijkheid van..

Platgeslagen huissteekmug

Het weer de afgelopen weken was gunstig voor de huissteekmug. De eerste generatie kwam volgens onze berekeningen al eind mei tevoorschijn. Bijna een maand eerder dan normaal. Door de hoge temperaturen en voldoende neerslag komt..

Nieuwegein

In het jubileumjaar van FLORON worden 30 jaar geleden bezochte kilometerhokken opnieuw geïnventariseerd. Het eerste hok werd eind april vlakbij Nieuwegein onderzocht. Van de soorten die hier 30 jaar geleden groeiden werd 57%..

Lees verder 12 juni 2018   5 jaar oud
Grote karekiet

Dat het met de grote karekiet snel bergafwaarts gaat in Nederland is helaas geen nieuws. Daarom is Vogelbescherming Nederland gestart met een actieplan om deze ‘bard van het riet’ te redden. Dit jaar was er een eerste kleine..

Lees verder 12 juni 2018   5 jaar oud