Natuurberichten

Pagina 743 van 1535 - 15342 Resultaten

Westerse karmozijnbessen op een kapvlakte in het Leudal

Hoewel de soort al langer in Nederland verwilderd, neemt Westerse karmozijnbes sinds 2005 toe op de zandgronden in Nederland. In 2012 wordt de plant als invasief ervaren op enkele plaatsen in Midden-Limburg, zoals in het Leudal en..

Wolf

Eind 2017 en begin 2018 heeft een vrouwelijke wolf het grensgebied van Nederland en Duitsland van noord naar zuid doorkruist. Na bezoeken aan Overijssel, Drenthe, Gelderland, Brabant en Limburg is ze inmiddels in België..

Aangeleverd via de Vogelbescherming
Winterkoning

2017 was een prima jaar voor winterkoninkjes, rietzangers, grasmussen en andere moeras- en struweelvogels. Dat blijkt uit gegevens van meer dan 22.000 geringde vogels, die verzameld werden op 41 ringplekken als deel van het..

Lees verder 16 januari 2018   6 jaar oud

Op 15 januari 2018 vond in Limburg een natuurgrondruil plaats waarbij 564 hectare natuur van eigenaar wisselt. Met deze onderlinge grondruil door ARK Natuurontwikkeling, Limburgs Landschap, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer..

Lees verder 15 januari 2018   6 jaar oud
Bruine granietuil - primair

Dat kunstlicht een negatieve invloed heeft op nachtvlinders is al wel bekend. Er zijn diverse studies waarbij de negatieve effecten op individuele nachtvlinders worden beschreven. Een recent onderzoek van Nederlandse biologen..

Lees verder 15 januari 2018   6 jaar oud
Panorama van veen en plankenpad, aug 2013

Van het Wooldse Veen bij Winterswijk zijn in 2017 de libellen, dagvlinders en sprinkhanen in kaart gebracht. Het gebied blijkt nog redelijk soortenrijk te zijn. Wel is de afgelopen tientallen jaren een aantal hoogveenvlinders..

Lees verder 14 januari 2018   6 jaar oud
Coryphella verrucosa

Het zijn spannende tijden voor biologen. DNA-onderzoek genereert nieuwe inzichten in familierelaties tussen soorten. Er worden veel nieuwe soorten mee ontdekt of bestaande soorten krijgen nieuwe namen. Zo hebben recent zeven..

Lees verder 14 januari 2018   6 jaar oud
Phocoena phocoena. Bruinvis

Ongeveer 15% van de in Nederland dood gevonden bruinvissen heeft plastic in de maag. Dat blijkt uit een recente publicatie van Wageningen Marine Research in samenwerking met de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit..

Lees verder 13 januari 2018   6 jaar oud
Podzol op de Lüneburger Heide (Duitsland)

Eind vorige eeuw werkten de meeste ecologen nog het liefst alleen bovengronds en waren bodemonderzoekers mannen met baarden in hun eigen wereldje. De vraag wat je nou eigenlijk kon doen met die bodem kwam nauwelijks ter sprake...

Lees verder 12 januari 2018   6 jaar oud
Kolk in park Westerveld bij Arnhem

De tien meter diepe kolk Westerveld bij Arnhem kent al jaren problemen met haar zuurstofhuishouding door rottend blad, waardoor het onderwaterleven verstikt. De kolk is een overblijfsel van een dijkdoorbraak door de Rijn in 1740...

Lees verder 12 januari 2018   6 jaar oud