Natuurberichten

Pagina 785 van 1536 - 15352 Resultaten

Stierslang

Afgelopen weekend is een stierslang op de golfbaan in de duinen bij Wassenaar aangetroffen. Deze soort kan een lengte van circa 1,5 tot 2,2 meter bereiken. Hij is niet giftig en voedt zich met onder andere knaagdieren, vogels en..

Lees verder 21 juni 2017   6 jaar oud
Letsel eikenprocessierups

De warme droge weersomstandigheden van de afgelopen weken blijken voordelig voor eikenprocessierupsen. De voorspelling dat er dit jaar veel zijn lijkt uit te komen. Door de hitte verplaatsen de rupsen zich naar de lagere delen van..

Lees verder 21 juni 2017   6 jaar oud
Bokkenorchis

Het is geen prettig gezicht: bloeiende bermen waarin alle planten binnen enkele minuten verhakseld worden. Hier is de klepelmaaier langs geweest, tot teleurstelling van veel omwonenden en natuurliefhebbers. Zij zien de flora en..

Lees verder 20 juni 2017   6 jaar oud
Koekoeksjong in nest kleine karekiet

Tienduizenden kijkers keken de afgelopen weken dagelijks naar twee kleine karekieten en hun koekoeksjong. De vogels waren live te volgen via de Beleef De Lente-webcam van Vogelbescherming. Totdat het nest werd beschadigd door de..

Lees verder 20 juni 2017   6 jaar oud
kommavlinder - primair

Sinds 1 januari 2017 is de nieuwe Wet Natuurbescherming van kracht. De provincies krijgen door deze wet een grotere verantwoordelijkheid voor het duurzaam beschermen van veel soorten. Ook veel vlindersoorten genieten onder de..

Lees verder 19 juni 2017   6 jaar oud
Paarse kokerworm, Noordelijke Oosterschelde 2017

In 2010 werd een nieuwe kokerworm in de Oosterschelde gevonden. Het betrof de Paarse kokerworm. De eerste jaren heeft de soort zich uitsluitend laten zien in de omgeving van Yerseke. Sinds vorig jaar wordt hij ook in de..

Lees verder 18 juni 2017   6 jaar oud
Northwest coast of Jan Mayen. Noordwestkust van Jan Mayen

Van 31 mei tot 7 juni werd aangespoeld afval op afgelegen stranden in het Arctisch gebied onderzocht. Er werden vooral veel stukken plastic, visnet en touw aangetroffen. Op Jan Mayen, het meest afgelegen eiland in de noordelijke..

Lees verder 17 juni 2017   6 jaar oud
Eikenprocessierups in vierde larvale stadium

Voor het eerst is vastgesteld dat koolmezen ook eikenprocessierupsen met brandharen eten en niet alleen de jonge rupsen die nog geen brandharen hebben. De koolmezen hebben een manier gevonden om de brandharen voor consumptie te..

Lees verder 16 juni 2017   6 jaar oud
veen veenbesblauwtje - primair

Het veenbesblauwtje is één van onze meest zeldzame en kwetsbare vlinders. Zijn leefgebied is in ons land beperkt tot enkele kleine veentjes in Drenthe en Groningen, samen nog niet eens één vierkante kilometer groot. De vlinder..

Lees verder 16 juni 2017   6 jaar oud
Opgehangen vleermuiskasten

Uit onderzoek bij Zuid-Hollandse boerenbedrijven blijkt dat vleermuizen baat hebben bij vleermuiskasten. Dat is goed nieuws voor de boer; vleermuizen eten veel schadelijke insecten. De Zoogdiervereniging en CLM hebben bij 25..

Lees verder 15 juni 2017   6 jaar oud