Natuurberichten

Pagina 831 van 1541 - 15404 Resultaten

Limosa limosa. Grutto

De afgelopen decennia heeft Nederland onvoldoende gedaan om weidevogels te redden van de ondergang. Ondanks herhaaldelijk aandringen van Vogelbescherming Nederland heeft de rijksoverheid al die jaren niet de juiste maatregelen..

Parus major. Koolmees, man

Op 24 oktober werd in het Vlaams-Brabantse Wolfsdonk een nestkast met kleine koolmezenjongen aangetroffen. Dat is heel uitzonderlijk. Sindsdien kwamen er nog verschillende andere broedgevallen aan het licht. Dat is geen toeval..

woordweb vleermuis

Dierentuinen staan bekend om de vele exotische soorten die daar gehouden worden. Minder bekend is dat er ook veel soorten aanwezig zijn buiten de hokken en verblijven. Om de diversiteit van deze soorten te laten zien organiseerde..

kleine vos overwinterend primair

Het wordt eindelijk koud en de vlinders gaan in overwintering. De meeste doen dit als ei, rups of pop, maar er zijn er ook die als vlinder de winter doorkomen. Sommige soorten doen dat bij ons in huis en dat is onverstandig nu wij..

Lees verder 7 november 2016   7 jaar oud

In de gebieden van FREE Nature worden ieder jaar kalveren en veulens geboren. Omdat terreinen niet evenredig meegroeien moeten er zo nu en dan dieren verplaatst worden. Voor de koniks van de Landtong Rozenburg is er een prachtige..

Lees verder 7 november 2016   7 jaar oud
Beuken in herfstkleur

Op basis van satelliet- en grondwaarnemingen blijkt dat we een late tot zeer late herfst hebben. De zeer warme september droeg sterk bij aan de vertraging. Veel zon en vrijwel geen vorst gaf intense kleuren. Door het rustige,..

Lees verder 6 november 2016   7 jaar oud
Kleverige poelslakken Myxas glutinosa op Krabbescheer

Onlangs berichtte Nature Today over de nieuwe lijst met Nederlandse paddenstoelnamen. Maar ook de naamlijst voor weekdieren (schelpdieren) is vernieuwd. Iedereen met interesse in taal, geschiedenis en mythologie, kan nu alles..

Lees verder 6 november 2016   7 jaar oud
Groot wespennest op zolder

De afgelopen dagen waren er nog volop wespen te zien en werden er nog nesten vol met larven waargenomen. Dit is bijzonder voor eind oktober en begin november. Wij gaan er altijd van uit dat van ‘onze’ wespen alleen de koningin..

Lees verder 5 november 2016   7 jaar oud
Waterpieper

Nog een paar weken, dan is de grootste trekstroom van dit najaar weer voorbij. Bijna alles hield, zoals gebruikelijk, richtingen aan tussen west en zuid. Bijna, want er is een notoire uitzondering...

Lees verder 4 november 2016   7 jaar oud
Geel Schorpioenmos, Hamatocaulis vernicosus in de Meppelerdieplanden

Geel schorpioenmos, een bedreigde soort uit moerasgebieden, werd vanaf 1965 als uitgestorven beschouwd in Nederland. In 1991 werd hij echter voor het eerst weer aangetroffen in moerasgebied de Meppelerdieplanden, waar nu de..

Lees verder 4 november 2016   7 jaar oud