Nature Today

Natuurberichten

Pagina 4 van 57 - 564 Resultaten

Sinds 2014 wordt er onderzoek gedaan naar de broedprestaties van spreeuwen op Papendal bij Ede. Deze algemene vogel loopt in aantal terug en de redenen hiervoor zijn niet duidelijk. Het voorjaar was tot begin mei koel en naar..

Lees verder 6 mei 2016   1 jaar oud

Uitgerekend in de week dat er massaal kievitseieren uitkomen, is het erg koud, winderig en valt er veel neerslag. Op 26 april was het zelfs historisch koud. De pas uitgekomen kuikens van de kievit beleven een zware week. Onderzoek..

Lees verder 30 april 2016   1 jaar oud

De regenwulp is kleiner dan de wulp en heeft kortere poten en een dunnere, kortere snavel. Daarnaast is de wenkbrauwstreep opvallend. Niet te missen is het mekkerende ‘bi-bi-bi-bi’ geluid van overtrekkende regenwulpen. De..

Lees verder 22 april 2016   1 jaar oud

Worden de legsels van koolmees en pimpelmees dit jaar nog kleiner? Het broedseizoen 2015 gaf recordkleine legsels te zien. Dit bleek uit een controle van 17.000 nestkasten. Het bestendigde een tendens die al een paar jaar aan de..

Lees verder 15 april 2016   1 jaar oud

Op een gemiddelde winterse middag worden maar een paar honderd sijzen geteld tussen de elzensingels in de Noardlike Fryske Wâlden, vertelt ecoloog Ernst Oosterveld. Maar op zaterdag 5 maart waren het er duizenden die in golven..

Lees verder 8 april 2016   1 jaar oud

Van sommige soorten vogels wordt verwacht dat ze achteruit gaan door effecten van klimaatveranderingen, en andere soorten juist vooruit. Onderzoekers hebben nu aangetoond dat deze patronen daadwerkelijk plaatsvinden en goed..

Lees verder 1 april 2016   1 jaar oud

Trektellen, het vanaf een vast punt tellen van overtrekkende vogels, is populair onder vogelaars. En dat is terecht, want het is vaak indrukwekkend en spannend. Het kan zomaar gebeuren dat de trek losbarst, al moet je altijd..

Lees verder 25 maart 2016   1 jaar oud

Op 9 maart vonden vrijwilligers van IVN Sint-Oedenrode het eerste kievitsei van dit jaar. Daarmee is het Jaar van de Kievit echt begonnen. Dit voorjaar doen we onderzoek naar de kuikenoverleving van kieviten. Je kunt zelf een..

Lees verder 18 maart 2016   1 jaar oud

Weleens een groepje sijzen zien vliegen? Vogelaars noemen het ‘dansen’ wat zo’n groepje doet. In compacte groepjes zwieren ze met hoge snelheid door de lucht. Momenteel zijn er opvallend veel sijzen te vinden in ons land. Ze..

Lees verder 11 maart 2016   1 jaar oud

Veel soorten kustbroedvogels in de Waddenzee hebben te maken met een laag broedsucces. Het gaat vooral om scholekster, kluut, kokmeeuw, grote stern, visdief en noordse stern. Met lepelaar, zilvermeeuw, kleine mantelmeeuw en eider..

Lees verder 4 maart 2016   1 jaar oud