Natuurberichten

Uitgever: Rijksuniversiteit Groningen

Pagina 2 van 2 - 15 Resultaten

Gruttojongen - eenmalig gebruik

De grutto’s in Zuidwest Friesland hebben opnieuw een bijzonder slecht broedseizoen gehad. Dat maakte weidevogelonderzoeker Jos Hooijmeijer van de Rijksuniversiteit Groningen bekend. ‘Waarschijnlijk is bij niet meer dan één op de..

Lees verder 4 juli 2016   7 jaar oud
Geranium robertianum. Robertskruid

Rozen zijn rood, viooltjes zijn blauw, dat weet iedereen maar hoe komt dat nou? Plantenkwekers kennen inmiddels verschillende genen die een rol spelen bij bloemkleur, maar er bestond nog geen kwantitatief onderzoek naar de manier..

Lees verder 27 mei 2016   7 jaar oud
Slijkgras met mossels op Rhode Island

Biobouwers zoals zeegras, slijkgras en mosselen blijken veel belangrijker voor de biodiversiteit in kustgebieden dan tot nu toe gedacht. Nieuw internationaal onderzoek geleid door Nederlanders laat zien dat de biobouwers een..

Lees verder 31 maart 2016   8 jaar oud
Massale zeegrassterfte door verdroging en het uiteenvallen van de samenwerking met de Lucinidae. Het sediment in de afstervende delen is pikzwart door ophopend giftig sulfide

Zeegrasvelden die cruciaal zijn voor de biodiversiteit en kustbescherming worden op een onverwachte manier bedreigd door klimaatverandering. Tijdens droogte en hittegolven stopt zeegras met het leveren van zuurstof aan..

Lees verder 10 maart 2016   8 jaar oud
Grutto

Het zal niet lang meer duren voor de grutto in Nederland een zeldzame broedvogel is. Als er niet snel ingrijpende maatregelen worden genomen, tenminste. Dat stelt Julia Schröder naar aanleiding van haar onderzoek naar..

Lees verder 13 januari 2010   14 jaar oud