Natuurberichten

Uitgever: Naturalis Biodiversity Center

Naturalis Biodiversity Center is een internationaal opererend onderzoekscentrum. De ruim 120 onderzoekers en 200 gastonderzoekers die aan Naturalis verbonden zijn, houden zich bezig met het beschrijven, begrijpen en verklaren van biodiversiteit en geodiversiteit. Aan de basis van het onderzoek ligt de in twee eeuwen opgebouwde nationale collectie van 42 miljoen planten, dieren, fossielen en gesteenten.

oude tekening lead

De kever op bovenstaande plaat is een vliegend hert en de vrucht linksonder een vijg - maar welke vis is dat precies? De tekening is er één uit een serie van honderden tekeningen, tussen 1596 en 1610 gemaakt en verzameld door de..

Lees verder 23 oktober 2021   2 jaar oud
Stoep plantjes

Stadsplanners krijgen meer en meer oog voor het belang van de plantjes, micro-organismen en diertjes in de bodem. Met het boek BiodiverCITY laat de gemeente Amsterdam zien dat het ze menens is...

Lees verder 16 oktober 2021   2 jaar oud

Onderzoekers van Naturalis hebben een nieuwe DNA-methode ontwikkeld die veel nauwkeuriger laat zien welke soorten stuifmeel er in de lucht zweven, en in welke aantallen. Die aanpak maakt ook duidelijk waarom het hooikoortsseizoen..

Lees verder 2 oktober 2021   2 jaar oud
Gesteente bewerken

In de nieuwe editie van de Praktijkgids Fossielen laat paleontoloog Anne Schulp zien dat fossielen verzamelen toegankelijk is voor iedereen. Hij geeft duidelijke uitleg en goede tips over hoe te beginnen, maar ook..

Lees verder 25 september 2021   2 jaar oud

Voor elk landschap in Nederland een lijstje met minimumeisen voor de natuur: wetenschappers vinden het een goed idee. Deze week wordt hun rapport 'Op weg naar Basiskwaliteit Natuur' aan de Tweede Kamer gepresenteerd...

Lees verder 23 september 2021   2 jaar oud
Overhandiging Actieagenda voor Biodiversiteit aan demissionair minister Schouten

Donderdag 16 september 2021 werd de Actieagenda voor Biodiversiteit gepresenteerd tijdens het symposium Tijd voor biodiversiteit in Naturalis. Ook werd deze aangeboden aan demissionair minister van Landbouw, Natuur en..

Lees verder 18 september 2021   2 jaar oud

Op 3 september overleed plantenkenner Max van Balgooy. Zijn soortenkennis was enorm en hij ontdekte tal van nieuwe plantensoorten uit onder andere Zuidoost-Azië. Hij leidde expedities naar het gebied en schreef determinatiegidsen..

Lees verder 15 september 2021   2 jaar oud
Paardenbloempluis

Onderzoekers van Naturalis willen graag weten of planten zich snel aanpassen in reactie op snel veranderende omstandigheden, zoals verstedelijking. Hiervoor gebruiken ze de paardenbloem als voorbeeld. Ze proberen antwoord te..

Lees verder 11 september 2021   2 jaar oud
Automatische insectencamera

Ook dit jaar worden weer insecten waargenomen en geteld met de automatische DIOPSIS-camera’s. Meer dan honderd camera’s nemen gedurende twee maanden insecten waar. Het cameraproject DIOPSIS gaat haar derde jaar in. Hiermee wordt..

Lees verder 7 september 2021   2 jaar oud
De afbeelding toont een laat-Pleistoceen landschap met wolharige mammoeten, paardachtigen, een wolharige neushoorn en Europese holenleeuwen met een rendierkarkas.

Het huidige Arctische gebied is een desolate plek met uitgedund struikgewas, net in staat om rondtrekkende rendieren te ondersteunen. Vijftigduizend jaar terug, in het Pleistoceen, was het beeld totaal anders: grote kuddes..