Natuurberichten

Uitgever: Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW)

Pagina 3 van 19 - 189 Resultaten

Bodem enten op de Hoge Veluwe (1)

Met het aanbrengen van een laagje bodem is deze week de volgende fase van start gegaan van een grote proef in Het Nationale Park De Hoge Veluwe. In het park worden momenteel meer dan 40.000 jonge bomen aangeplant. Doel: de..

Lees verder 24 februari 2023   1 jaar oud
Bodemtransplantatie op locatie

In totaal 46 experimenten verspreid over 17 landen en vier continenten laten het zien. “Gebieden waar natuurherstel nodig is, profiteren van een behandeling met bodemtransplantatie”, zegt coördinator van het onderzoek Jasper Wubs..

Lees verder 16 februari 2023   1 jaar oud
Rondvaartboten in Amsterdam liggen stil tijdens de pandemie

De coronapandemie gaf wetenschappers een uniek inkijkje in de gevolgen van tijdelijk minder of andere menselijke activiteit. Een internationaal team onderzoekers onder leiding van Lisette De Senerpont Domis (NIOO-KNAW) keek naar..

Lees verder 5 februari 2023   1 jaar oud

De grootste oorzaak van ontbossing in het Amazonegebied is dat bos moet plaatsmaken voor landbouw. Bij boslandbouw gaan gewassen juist samen met bomen en dieren: een duurzaam alternatief? Een internationaal team onderzoekers..

Lees verder 26 januari 2023   1 jaar oud

Zonder gezonde, biodiverse bodem geen gezonde samenleving. Maar hoe vertaal je dat naar effectief beleid? De Europese Unie komt in dit nieuwe jaar met de eerste internationale wet om de bodemgezondheid te beschermen. In het..

Lees verder 6 januari 2023   1 jaar oud

Watervogels zijn belangrijke verspreiders van plantenzaden. Maar wat bepaalt het succes van deze manier van verspreiden? En hoe gaat dat in wetlands, waar de meeste zaden niet 'verpakt' zitten in vruchten? Onderzoekers van het..

Lees verder 24 december 2022   1 jaar oud
Regenworm (strooiseleter)

Hoewel de pissebedden dit jaar alweer niet winnen, staan toch de usual suspects in de Bodemdieren Top 3 van 2022. De regenwormen trekken aan het langste eind: ze eindigen net voor de spinnen en de pissebedden. De 2052 waarnemers..

Lees verder 5 december 2022   1 jaar oud
Vuurwerk

Dat vogels rond Oud & Nieuw massaal opvliegen, was al bekend. Maar uit nieuw onderzoek blijkt nu dat wilde ganzen door vuurwerk niet ‘even opvliegen en weer neerstrijken’. De gedragsveranderingen houden langer aan, zegt Bart Nolet..

Lees verder 26 november 2022   1 jaar oud
Brandganzen

Het lijkt zo logisch: meer ganzen eten meer gras, dus is er minder gras te oogsten voor de boer. Maar zo eenduidig lijkt het toch niet te zitten. Een internationaal team geleid door het Nederlands Instituut voor Ecologie..

Lees verder 24 november 2022   1 jaar oud

Tachtig procent van de kleine wateren in Nederland scoort een onvoldoende voor waterkwaliteit. Dat blijkt uit het nieuwste citizen science onderzoek ‘Vang de watermonsters’. De resultaten zijn vergelijkbaar met de voorgaande drie..

Lees verder 20 november 2022   1 jaar oud