Natuurberichten

Pagina 40 van 1530 - 15291 Resultaten

He-Bo Peng is observing the birds

Op de wadplaten langs de Chinese kust waar een niet-destructieve vorm van aquacultuur wordt bedreven, gaat het nog relatief goed met kustvogels als kanoeten en rosse grutto’s. "Het kweken van schelpdieren moet je zeker niet zien..

Grutto's

In februari komen de eerste grutto’s in Nederland aan. De meeste hebben overwinterd in West-Afrika. In Spanje en Portugal maken deze vogels een tussenstop. Twee voor hen belangrijke gebieden staan er onder zware druk: Coto Doñana..

Vrouwelijke bloeiwijze Hazelaar

Vorige week organiseerde FLORON de Eindejaars Plantenjacht voor het tiende jaar op rij. Plantenliefhebbers gingen tussen Eerste Kerstdag en 3 januari op zoek naar bloeiende planten. In totaal vonden zij 535 plantensoorten en..

Vanellus vanellus. Kievit

Kieviten hebben geen zin in de kou en waar vind je de eieren van de meidoornuil?..

Grauwe klauwier

Voor efficiënt en duurzaam natuurherstel en –beheer is kennis nodig van soorten en de ecosystemen waarin zij leven. Stichting Bargerveen kijkt dit jaar terug op 30 jaar kennisontwikkeling voor systeemgericht natuurherstel. Het..

lantaarntje - primair

Hoewel de gegevens uit het meetnet nog niet definitief zijn, kunnen we al wel zien hoe de libellen het hebben gedaan in 2023. Het gaat al langer niet goed met veel soorten, maar als we de aantallen van vorig jaar vergelijken met..

kleine rietgans

Kou drijft kleine rietganzen naar Nederland en wezels vluchten voor water...

Lees verder 8 januari 2024   3 mnd oud

In december 2011 vond een Amelandse op haar strand een duizenden jaren oud fossiel dat nog nooit op een Waddeneiland was aangespoeld. Zoiets gebeurt misschien ééns in een mensenleven. Toch was het deze winter wéér raak! Een heel..

Jaarillustratie 2024 Nederlandse Vereniging van Botanische Tuinen - detail

De Nederlandse Vereniging van Botanische Tuinen kiest elk jaar een gezamenlijk thema. Voor 2024 is dat 'Plant & insect'. Door de grote variatie aan bloeiende planten vliegt en kruipt er in botanische tuinen van alles rond. Maak uw..

Torenvalk adult male

Het bekendste valkje van Nederland en wonderlijk wintergroen onder water...