Natuurberichten

Pagina 40 van 998 - 9977 Resultaten

Wat zou het fantastisch zijn als je in de Maashorst weer volop kan genieten van vlinders als de aardbeivlinder, het heideblauwtje, de veldparelmoervlinder en de bruine eikenpage. Een verkenning in het Brabantse natuurgebied laat..

Lees verder 24 maart 2020   3 mnd oud

Nachtvlinders worden veel gegeten door vleermuizen. Daarom hebben ze diverse manieren om te zorgen dat de vleermuis achter het net vist. Zo zijn er soorten die de echolocatie opvangen en zich laten vallen zodra er een vleermuis in..

Lees verder 23 maart 2020   3 mnd oud

Deze maand worden er ouderwets hoge aantallen eikapsels van de Stekelrog gevonden op het strand. Honderd of meer eikapsels per trajectbezoek zijn daarbij geen uitzondering. Van 1970 tot 2015 was de jaarlijkse trefkans op tien of..

Lees verder 23 maart 2020   3 mnd oud

“Voor vitale bossen is duurzaam herstel van de bodem nodig, met name op de Brabantse zandgronden. Samen met verandering van naaldbos naar meer loofhout, verkleint het ook de kans op onbeheersbare natuurbranden. En dat is een reëel..

Lees verder 23 maart 2020   3 mnd oud

Het voorjaar is begonnen. Ook dit jaar staan de webcams van Beleef de Lente weer aan voor het nieuwe vogelbroedseizoen, coronavirus of geen coronavirus. En ook dit jaar volgt het NIOO met speciale belangstelling de nestkast van de..

Lees verder 22 maart 2020   3 mnd oud

De natuur ligt door de zeer zachte winter nog steeds zo’n vier weken voor op het schema van vijftig jaar geleden. De voorsprong van eerder dit jaar loopt wel wat terug omdat maart wel zacht, maar niet extreem zacht was. De komende..

Lees verder 22 maart 2020   3 mnd oud

Op de nieuwe website Birdingplaces.eu zijn de beste vogelgebieden van Europa te vinden. Met bij elke vogelplek de informatie die je nodig hebt om het gebied te verkennen. Heel handig als je vogels wilt ontdekken op vakantie of..

Lees verder 22 maart 2020   3 mnd oud

Zwiepende takken ontwijken en met zweet op je voorhoofd ploeteren over een dik bladerdek. Terwijl je ondertussen elke tak, zwam en spriet afspeurt. Veertien biologiestudenten uit Leiden en Groningen namen een week geleden deel aan..

Lees verder 21 maart 2020   3 mnd oud

Vorig jaar werden er al twee nieuwe bijensoorten gemeld voor Nederland: de roestige zandbij en de zwartpootwolbij. In een tuin in Renkum werd in het voorjaar van 2019 ook een mannetje van een nieuwe metselbij gevangen: de..

Lees verder 21 maart 2020   3 mnd oud

De provincie Zuid-Holland investeert 600.000 euro ten behoeve van de leefgebieden van kwetsbare planten en dieren. Natuurorganisaties, verenigingen en vrijwilligersorganisaties in Zuid-Holland gaven massaal gehoor aan de tweede..

Lees verder 20 maart 2020   3 mnd oud