Natuurberichten

Pagina 59 van 909 - 9081 Resultaten

Een completere natuur met ruimte voor dode grote dieren is waar Dood doet Leven naar streeft. De afgelopen jaren zijn er voorbeeldprojecten gestart en is onderzoek gedaan. Ook in de landen om ons heen. Samen met onze collega's van..

Lees verder 25 november 2018   8 mnd oud

Een platonische verhouding? Nee, een elementaire! Al het leven op aarde is opgebouwd uit dezelfde set van onmisbare elementen. Zo is koolstof (aangegeven met een hoofdletter C), belangrijk voor onze energievoorziening in de vorm..

Lees verder 24 november 2018   8 mnd oud

Duizenden vogelaars gingen drie jaar lang op pad om alle vogels in Nederland systematisch in kaart te brengen. Het resultaat wordt op 24 november gepresenteerd in het nieuwe boek ‘Vogelatlas van Nederland’. De publicatie maakt..

Lees verder 24 november 2018   8 mnd oud

Wikipedia is na google de meest gebruikte website ter wereld. Wat je ook zoekt, je komt bijna altijd uit bij deze digitale encyclopedie. Dat geldt ook voor zoekopdrachten over planten en dieren. Bij die teksten staan vaak mooie en..

Lees verder 23 november 2018   8 mnd oud

In januari 2019 gaat de provincie Zuid-Holland samen met de Dierenbescherming van start met een pilot om ganzen op een diervriendelijke manier te verjagen bij twee agrarische ondernemingen, zonder afschot. Woon jij in de omgeving..

Lees verder 23 november 2018   8 mnd oud

Bijna waren we hem kwijt in Nederland: de grauwe kiekendief, één van de sierlijkste en meest mysterieuze vogels ter wereld. Tot halverwege de vorige eeuw was het een algemene vogel die in iedere provincie in onze natuurgebieden..

Lees verder 22 november 2018   8 mnd oud

Voor vleermuizen gaat de periode van winterslaap nu echt in. De helft van de Nederlandse soorten overwintert graag in oude bunkers, mergelgroeven, forten en speciaal aangelegde vleermuiskelders. Dit jaar besteedde de..

Lees verder 22 november 2018   8 mnd oud

Watermijten zijn kleine, kleurrijke waterdiertjes met een interessante levenswijze. Deze week is in Entomologische Tabellen een determinatiesleutel voor de Nederlandse soorten gepubliceerd. In de afgelopen decennia is de kennis..

Lees verder 21 november 2018   8 mnd oud

Op dinsdag 6 november verdedigde promovenda Annemarieke Spitzen haar proefschrift over de impact van invasieve chytride schimmels op inheemse amfibieën. Haar werk toont de praktische mogelijkheden die beheerders hebben in het..

Lees verder 21 november 2018   8 mnd oud

Wat gaat het goed met de grote bonte specht. Briljant. Zo’n fraaie vogel, die ook nog eens dichtbij mensen leeft. Voer nu vast bij om ze welkom te heten in uw tuin. Misschien telt u er dan zelfs wel één bij de aankomende Nationale..

Lees verder 20 november 2018   8 mnd oud