Natuurberichten

Pagina 59 van 998 - 9976 Resultaten

Peter Kuijpers heeft een fascinatie voor zoogdieren, in het bijzonder voor één die je als wandelaar in de natuur nooit tegen zult komen: de das. Om het schuwe nachtdier toch te kunnen zien – de Tilburger is tenslotte lid van een..

Lees verder 6 januari 2020   5 mnd oud

Vorig jaar werd in de provincie Noord-Brabant op diverse locaties en tijdstippen onderzoek gedaan naar de kever- en vliegenfauna van grote kadavers. Het onderzoek leverde diverse bijzondere en nieuwe Nederlandse soorten op, zowel..

Lees verder 6 januari 2020   5 mnd oud

Dankzij de tellingen van meer dan duizend vrijwillige tellers in het meetnet vlinders kunnen we terugkijken naar de aantalsveranderingen in de afgelopen tien jaar, van 2010-2019. Het is geen positief beeld, want veel van de..

Lees verder 6 januari 2020   5 mnd oud

In dit artikel in onze serie over natuurlijke begrazing kijken we naar de invloed van meerdere soorten planteneters die in één gebied leven. Doordat deze verschillende soorten grazers er verschillende eetgewoontes op na houden,..

Lees verder 5 januari 2020   5 mnd oud

Anderhalf miljoen mensen kwamen in 2019 op Nature Today, een record. De eikenprocessierups was veruit het populairste onderwerp in 2019. De helft van de 25 meest gelezen berichten ging over de eikenprocessierups. Ook de paling,..

Lees verder 5 januari 2020   5 mnd oud

Natuurbeheer is goed voor de biodiversiteit, maar als dat beheer is gericht op één soort of soortgroep is dat niet per definitie goed voor het hele systeem. Onderzoekers van Naturalis Biodiversity Center namen natuurbeheer in..

Lees verder 4 januari 2020   6 mnd oud

Vlak voor kerst is in Europa een flinke stap gemaakt voor een wet tegen wereldwijde ontbossing. Op 16 december spraken de lidstaten in de EU-landbouwraad hun steun uit voor een Europees actieplan. Daarmee geven ze de Europese..

Lees verder 3 januari 2020   6 mnd oud

Veel vlinders en libellen zijn er niet in de winter, maar het is wel een prima tijd om de herkenning te oefenen. Tijdens de lange avonden kun je leren welke kenmerken belangrijk zijn en hoe je komend voorjaar de blauwtjes, witjes,..

Lees verder 2 januari 2020   6 mnd oud

Natuurwaarnemingen worden vaak teruggebracht tot cijfers of vinkjes. Dit is gevaarlijk, want soorten lopen een reëel risico te verdwijnen als ze onjuist gerepresenteerd worden in data en onderzoek. Biodiversiteitsdata zijn juist..

Lees verder 1 januari 2020   6 mnd oud

Zet de voedertafel klaar, hang de vetbol op (zonder netje!) en omcirkel de datum in je agenda! Op vrijdag 24, zaterdag 25 en zondag 26 januari aanstaande houdt Vogelbescherming Nederland weer de Nationale Tuinvogeltelling...

Lees verder 1 januari 2020   6 mnd oud