Natuurberichten

Pagina 855 van 882 - 8820 Resultaten

De kritiek dat wildviaducten weinig gebruikt zouden worden, blijkt onterecht. Onderzoek van de Wageningen Universiteit gepubliceerd in het jongste nummer van het wetenschappelijke tijdschrift LUTRA van de Zoogdiervereniging VZZ,..

Lees verder 31 juli 2008   10 jaar oud

De eikenpage leeft vaak verborgen in de boomtoppen. De soort is dan ook voor veel mensen onbekend. Dit jaar vliegt de eikenpage erg goed en ze worden door veel mensen gezien, zelfs op hele nieuwe plaatsen...

Lees verder 30 juli 2008   10 jaar oud

Het gaat niet best met veel soorten hommels in Nederland, België en Engeland. Wat precies de oorzaak is, was tot nu toe moeilijk te zeggen. Onderzoekers van Wageningen Universiteit en Researchcentrum hebben nu via het stuifmeel..

Lees verder 30 juli 2008   10 jaar oud

De afgelopen vier jaar zijn in Nederland veertien leefgebieden van zeldzame kikkers, padden en salamanders verbeterd dankzij een omvangrijk herstelproject genaamd Life Ambition. Een met Europees geld gefinancierd project waaraan,..

Lees verder 30 juli 2008   10 jaar oud

In de bossen van Staatsbosbeheer in Midden-Drenthe hebben dit jaar ruigpootuilen gebroed. Het is voor het eerst in ruim dertig jaar dat deze soort in Nederland voor nageslacht heeft gezorgd. ..

Lees verder 29 juli 2008   10 jaar oud

Eind juli betekent dat de natuur, als het om de vogels gaat, nu echt tot rust gekomen is. Althans, voor bijna alle soorten. Een paar gaan door tot ze er bijna bij doodvallen, zo lijkt het. De nachtzwaluw is zo'n volhouder. Hij..

Lees verder 29 juli 2008   10 jaar oud

In het noorden van Siberië, de plaats waar ‘onze’ kolganzen zich bevinden, verwacht je geen zomerse omstandigheden. Toch is dat waar onder andere Cas, Marco en Kees mee te maken hebben. Na reizen van 4000 tot 5000 kilometer is het..

Lees verder 28 juli 2008   10 jaar oud

Van juli tot september bloeit de prachtige klokjesgentiaan. Als u over de heide rondloopt, let dan ook op of u dit kleine plantje ziet staan, dat tussen de vrij hoge heide niet altijd opvalt. En wie weet ziet u ook nog het..

Lees verder 28 juli 2008   10 jaar oud

Uit onderzoek van Alterra blijkt dat kinderen een gevarieerder speelgedrag vertonen in natuurlijke en avontuurlijke speelterreinen dan in de sporthal. In een natuurspeeltuin worden kinderen meer uitgedaagd tot creatief en..

Lees verder 27 juli 2008   10 jaar oud

De Zoogdiervereniging VZZ zoekt in de zuidelijke provincies vrijwilligers die mee willen doen aan de zomertelling van vleermuizen op zolders. Sinds de jaren veertig van de vorige eeuw worden wintertellingen gehouden van..

Lees verder 27 juli 2008   10 jaar oud