Natuurberichten

Pagina 855 van 1533 - 15321 Resultaten

Karetschildpad. Eretmochelys imbricata

Zeeschildpadden komen naar hun broedgebieden op Bonaire van wel tien verschillende landen in het Caraïbisch gebied. Ze lopen hierbij risico’s die bedreigend kunnen zijn voor de populatie zeeschildpadden, door het legaal of..

Lees verder 21 mei 2016   7 jaar oud
Geconcentreerde blik gericht op een geringd pimpelmeesje

In deze Nationale Vogelweek worden honderden excursies georganiseerd. Een van de meest speciale is het meekijken bij het vogels ringen op de Wylerberg op zondagochtend 22 mei. Onderzoekers Frank Majoor en Ruud Foppen van Sovon..

Lees verder 20 mei 2016   7 jaar oud
Veldmuis

Onderzoek van Werkgroep Grauwe Kiekendief toonde aan dat een strook luzerne, gelegen tussen een faunarand en graan, Veldmuizen tegenhoudt die anders vanuit de faunarand schade toe zouden kunnen brengen aan het gewas. Deze..

Platalea leucorodia. Lepelaar

Een nieuw veldseizoen, een nieuwe app. De NDFF lanceert de NDFF Invoer App. Met deze app kunt u waarnemingen van planten en dieren direct toevoegen aan de Nationale Databank Flora en fauna (NDFF)...

citroenvlinder ei primair

Een van de meest opvallende voorjaarsvlinders is de citroenvlinder. Vanaf de eerste zonnige dagen in maart zie je vooral de felgele mannetjes volop patrouilleren. Vrouwtjes zijn onopvallender, zowel in gedrag als in kleur. Ze..

Lees verder 19 mei 2016   7 jaar oud

Afgelopen week werden er op een locatie in Noord-Holland Vroege bekerzwammen gevonden. Zoals de naam aangeeft kan deze algemeen voorkomende bekerzwam vroeg in het jaar worden gevonden. Vroege bekerzwammen kunnen echter ook heel..

HappyHier smiley uitsnede banner

In de eerste zonovergoten week van mei blijken inwoners van Drenthe het gelukkigst en die van Flevoland het minst gelukkig. Dat laten de eerste resultaten van het landelijke HappyHier-geluksonderzoek van Wageningen UR zien. Ook..

Carduelis carduelis. Putter

Eens in de zoveel tijd is het weer raak: het nieuws dat wilde vogels massaal uit de natuur worden geroofd. Puur voor de handel, om te houden als huisdieren. Dit keer zijn het de Landelijke Inspectie Dienst voor dierenbescherming..

Lees verder 18 mei 2016   7 jaar oud
Vangst van glasaal, tweejarige paling en driedoornige stekelbaars die vanuit het Grevelingenmeer via Gemaal Kilhaven (Ouddorp) naar binnen willen trekken

Na het grote succes in 2014 wordt dit jaar op 21 mei de 2e editie van World Fish Migration Day (WFMD) gevierd. Tijdens deze dag wordt er wereldwijd aandacht geschonken aan het belang van vrije migratieroutes voor vissen. Als..

Lees verder 18 mei 2016   7 jaar oud
Anas platyrhynchos. Wilde eend met jongen

De wilde eend was begin dit jaar volop in het nieuws: de soort gaat namelijk in aantal achteruit. Wat is er aan de hand? Uit een voorstudie van Sovon Vogelonderzoek Nederland in samenwerking met het Vogeltrekstation blijken..

Lees verder 17 mei 2016   7 jaar oud