Natuurberichten

Pagina 928 van 982 - 9813 Resultaten

Nu, aan het einde van het jaar, is het tijd om terug te kijken. Wat waren opvallende gebeurtenissen op vlindergebied in 2008? De meeste mensen zien 2008 als een erg slecht vlinderjaar. Toch hier drie opmerkelijke vlinderzaken uit..

Lees verder 31 december 2008   11 jaar oud

Sinds de opening van de website www.padden.nu begin 2008 hebben zich 33 paddenwerkgroepen aangemeld, verdeeld over 10 provincies. Van deze 33 werkgroepen hebben 18 werkgroepen, met in totaal 23 trajecten, hun overzetresultaten..

Lees verder 30 december 2008   11 jaar oud

Grootschalig onderzoek moet een antwoord geven op de vraag waarom er zoveel bruinvissen aanspoelen aan de Nederlandse kust...

Lees verder 28 december 2008   11 jaar oud

Nu, aan het einde van het jaar, is het tijd om terug te kijken. Wat waren opvallende gebeurtenissen op libellengebied in 2008? De meeste libellen deden het redelijk goed. Drie soorten sprongen eruit...

Lees verder 27 december 2008   11 jaar oud

Een sneeuwwit voorhoofd en een prachtig rode borst. De gekraagde roodstaart is bijna een exotische verschijning in de Hollandse bossen. Des te vreemder dat er daarom weinig aandacht is voor zijn achteruitgang. Geleidelijk aan en..

Lees verder 26 december 2008   11 jaar oud

De Nederlandse beken worden sinds jaar en dag schoon gehouden om de waterafvoer en daarmee veiligheid te zekeren. Bomen, takken en bladeren brengen echter de biodiversiteit terug in de beek. Kerstbomen kunnen de kernfunctie in..

Lees verder 26 december 2008   11 jaar oud

Een koude winterperiode staat voor de deur maar hooikoortspatiënten die last hebben van het pollen van de hazelaar moeten al weer rekening houden met hooikoortsklachten. Op diverse plaatsen zijn de eerste hazelaarstruiken al zeer..

Lees verder 25 december 2008   11 jaar oud

De Vlinderstichting vraagt de komende weken aandacht voor de rups van de agaatvlinder. Deze rups overwintert is op milde winterdagen op allerlei plekken en op allerlei verschillende planten aan te treffen, ook in de tuin. ..

Lees verder 25 december 2008   11 jaar oud

Tijdens het monitoren of inventariseren van amfibieën komt men steeds vaker kreeften tegen; soms wandelend over land of zittend op de bodem, soms vindt men alleen vervellinghuiden. Deze nieuwe buur houdt ook van amfibieën, op zijn..

Lees verder 24 december 2008   11 jaar oud

‘Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel’. Dat is het gedachtegoed van de kinderopvang in Scandinavische landen. Ook in Duitsland heeft de naschoolse opvang in de natuur een vlucht genomen. In Nederland staat de groene..

Lees verder 23 december 2008   11 jaar oud