Natuurberichten

Uitgever: Naturalis Biodiversity Center

Deel deze pagina

Pagina 2 van 2 - 16 Resultaten

Houtvorming is één van de meest fundamentele processen op aarde, maar we weten nog steeds niet welke genen ervoor zorgen dat de ene plant zich ontwikkelt tot een 100 meter grote woudreus, terwijl de andere soort nooit zal..

Lees verder 29 augustus 2016   2 jaar oud

De Amerikaanse vogelkers, een invasieve boomsoort die het milieu veel schade berokkent, wordt steeds dieper opgenomen in het Nederlandse ecosysteem. Onderzoekers van Naturalis publiceren deze week in PeerJ dat veel inheemse..

Lees verder 11 mei 2016   2 jaar oud

De koraalfamilie die op dit moment dominant is in koraalriffen blijkt tegelijkertijd ook een van de meest gevoelige koralen voor klimaat- en andere milieuveranderingen te zijn. Het hertshoornkoraal van het geslacht Acropora, waar..

Lees verder 23 april 2016   2 jaar oud

Sinds jaren is de wintersterfte onder bijenvolken niet zo laag geweest als afgelopen winter. In 2011 schommelde de uitval nog rond de 20%, afgelopen twee jaar kwam het uit onder de 10% en dit jaar is het dus 6,5%. De wintersterfte..

Lees verder 21 april 2016   2 jaar oud

Wereldwijd dreigen steeds meer soorten bestuivers uit te sterven door uiteenlopende factoren, waarvan veel veroorzaakt door de mens. Dit staat in het eerste wereldwijde onderzoek naar bestuivers van het wetenschappelijk..

Lees verder 3 maart 2016   3 jaar oud

De hoeveelheid aanwezige bestuivers blijkt de belangrijkste voorspeller te zijn voor de hoogte van de oogst. Bovendien blijkt dat een toename in aantal en soorten bestuivers meer oogstwinst oplevert op kleine landbouwbedrijven dan..

Lees verder 21 januari 2016   3 jaar oud