Natuurberichten

Dossier: Droogte

Pagina 31 van 35 - 347 Resultaten

egelwaterballet 2

Momenteel bereiken de temperaturen in ons land recordhoogtes. Er zijn al meerdere tropische dagen geweest waarbij het kwik steeg tot boven de 30 graden Celsius. Niet alleen mensen en huisdieren kunnen hier hinder van ondervinden,..

Lees verder 2 augustus 2013   10 jaar oud
Echte koekoeksbloem

Dankzij het ontwikkelen van moerassen in het Kempen~Broek in Limburg zijn bijzondere planten teruggekeerd. Moerashertshooi, egelboterbloem, hazenzegge, pilvaren, echte koekoeksbloem en drijvend fonteinkruid zijn enkele van de..

Lees verder 28 juli 2013   10 jaar oud
Experiment 1 droogte tijdens groei 2

Invasieve uitheemse planten krijgen door extreme droogte of regenval meer kans om te woekeren in ons land. Het extreme weer laat zijn sporen achter in het bodemleven, waardoor inheemse plantensoorten worden geremd in hun groei...

Lees verder 1 juni 2013   10 jaar oud
Baars eitjes

Afgelopen weken hebben veel baarzen gepaaid om de komende generatie veilig te stellen. De baars ‘hangt’ hierbij lange kleverige eistrengen aan structuren als takken en riet in ondiep water. De eieren hebben meer dan een week nodig..

Lees verder 1 mei 2013   11 jaar oud
Foto Bosanemoon Arnold van Vliet

De ontwikkeling van planten is door de kou in de afgelopen weken verder vertraagd. De natuur ligt nu gemiddeld drie weken achter op het gemiddelde van de afgelopen twaalf jaar. In vergelijking met de gemiddelde ontwikkeling..

Lees verder 7 april 2013   11 jaar oud
Douglassparren, Wikipedia,  GNU Free Documentation License

Bijna twee eeuwen geleden, in 1826 om precies te zijn, bracht David Douglas de naar hem vernoemde spar uit Noord-Amerika naar Europa. Zes procent van het totale areaal bos in ons land bestaat inmiddels uit Douglassen. Ruim een..

Lees verder 21 november 2012   11 jaar oud
Douchende bastaardkikker zoekt afkoeling

Snakken naar een frisse douche bij heet weer is niet voorbehouden aan mensen. Iedereen heeft wel eens een badderende vogel gezien, en een enkeling treft een zoogdier dat puur voor zijn genoegen een spetterbad neemt. Bij heet weer..

Lees verder 22 augustus 2012   11 jaar oud
Mannetje van de driedoornige stekelbaars in karakteristiek broedkleed

In de periode van 1967 tot 2004 zijn de concurrentieverhoudingen tussen twee soorten stekelbaarsjes in Limburgse beken omgedraaid. De kanalisatiewerken uit de zeventiger jaren zijn hier waarschijnlijk indirect verantwoordelijk..

Lees verder 26 april 2012   12 jaar oud
Paartje gewone pad

De paddentrek is ten einde en de meeste paddenwerkgroepen zijn inmiddels gestopt met het overzetten van amfibieën. Door de droogte in maart zijn er dit jaar gemiddeld 40 tot 45 procent minder padden overgezet dan in andere jaren...

Lees verder 18 april 2012   12 jaar oud
Vrouwtje Gewone pad al weer op de terugweg leidt tot verwarring bij paddenoverzetters: overzetten of terugzetten?

De padden zijn een beetje van slag. Op heel veel plaatsen hebben de afgelopen twee weken de padden al gepaard en hun eisnoeren achtergelaten. Hoewel er in het water heel wat activiteit is, blijven de aantallen overgezette padden..