Natuurberichten

Dossier: Tuinen

In tuinen is ontzettend veel leven te ontdekken. Wanneer je goed kijk zie je dat elke tuin eigenlijk vol zit met allerlei dieren. Denk aan vogels, vleermuizen en egels maar ook aan bijen, dagvlinders en nachtvlinders. En wat dacht je van alle verschillende soorten slakken, spinnen, wormen en talloze insecten. Wekelijks worden hieronder nieuwe natuurberichten geplaatst over dieren in de tuin en hoe je je tuin aantrekkelijker kunt maken voor dieren. De meest actuele berichten staan bovenaan.

Huismussenpaar bij nestkast

Doordat we meer thuis zijn, maken we de natuur rondom het huis intensief mee dit voorjaar. Veel trekvogels komen terug uit hun overwinteringsgebieden en het broedseizoen is in volle gang. Een ideale situatie om in eigen tuin of..

Lees verder 28 maart 2020   4 jaar oud
scheefbloemwitje - primair

In 2015, nog maar vijf jaar geleden, werden de eerste scheefbloemwitjes in Nederland gezien. Inmiddels heeft deze vlinder een groot deel van Nederland bevolkt, en er lijkt nog geen einde te komen aan de opmars. Zal hij dit jaar..

Lees verder 27 maart 2020   4 jaar oud
Nature Today app

De ontluikende lente biedt in deze tijd een mooie kans om te ontspannen. Met zijn allen naar natuurgebieden gaan kan echter niet. Met NatureToday.nl ontdek je vanaf nu de vogels, zoogdieren, planten, vlinders en libellen die in..

Lees verder 26 maart 2020   4 jaar oud
Roodborst spiegelbeeld

Het is stil op straat. Maar in de verte hoor je een bekend riedeltje. Wat is het? Een merel? Of koolmees? En dat gefluit vanuit de struik? Een heggenmus of roodborst? Doe de postcodevogelcheck op mijnvogeltuin.nl, ontdek welke..

Lees verder 25 maart 2020   4 jaar oud
parende padden - primair

De coronacrisis heeft een enorme impact op iedereen. Geen vergaderingen en evenementen en de sociale contacten op een laag pitje. Iedereen wordt aangeraden thuis te blijven en dat kan nog weken of langer duren. Voor mensen die een..

Lees verder 24 maart 2020   4 jaar oud
Koolmees

Niets te doen door het corona-virus? Voor vogels kijken hoef je niet naar buiten! Beleef de Lente van Vogelbescherming Nederland opent drie extra webcams: bij de koolmees, de merel en de kauw. Drie tuinvogels die bijna iedereen..

Lees verder 17 maart 2020   4 jaar oud
Citroenvlinder

Door de maatregelen om verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan worden wij allen uit onze routine gehaald. Velen gaan niet meer naar werk, activiteiten worden afgelast en kinderen gaan niet naar school. Veel mensen maken..

Lees verder 16 maart 2020   4 jaar oud
Een veld vol molshopen EENMALIG GEBRUIK

Afgelopen weekend riepen de Zoogdiervereniging, Vroege Vogels, Natuurpunt en de Jaarrond Tuintelling iedereen op om mollen(sporen) door te geven. Aan deze oproep is massaal gehoor gegeven: meer dan 50.000 molshopen zijn gemeld. De..

Lees verder 12 februari 2020   4 jaar oud
Gewoon sneeuwklokje

Het relatief onbekende Geplooid sneeuwklokje blijkt na een zoektocht redelijk veel voor te komen in de provincie Groningen. Hoe is de verspreiding van deze look-a-like van Gewoon sneeuwklokje in de rest van Nederland? Zoek je mee?..

Lees verder 11 februari 2020   4 jaar oud
Vruchten van de Boomwurger in de herfst (Fukushima, Japan).

Sommige tuinplanten die al sinds lang worden aangeplant, zijn pas recent aan het verwilderen. Uit de verspreidingsgegevens in de Nationale Databank Flora en Fauna blijkt dat ook enkele potentieel invasieve soorten zich recent..