Natuurberichten

Pagina 1241 van 1541 - 15405 Resultaten

Sinds 1980 geldt de keizersmantel als uit Nederland verdwenen. Toch worden de laatste jaren regelmatig zwervers gezien. Maar zijn het wel zwervers of planten deze vlinders zich toch weer voort in ons land?..

Lees verder 8 december 2011   12 jaar oud
Kemps zeeschildpad verhuist naar Amerika thumbnail

Johnny Vasco de Gama, een zeldzame Kemps zeeschildpad die in 2008 in Nederland aanspoelde, is na heel wat omzwervingen nu eindelijk bijna terug in zijn oorspronkelijk leefgebied in de Golf van Mexico. Binnenkort wordt hij daar in..

Lees verder 7 december 2011   12 jaar oud
Entomophthora cf. forficulae op oorworm

Op onze planeet leven organismen op verschillende wijzen samen. Eén van die samenlevingsvormen is parasitisme, waarbij de ene partner alleen voordelen heeft en de andere partner enkel nadelen ondervindt. Parasieten zijn over het..

Lees verder 7 december 2011   12 jaar oud
Spore omwikkeld door zweepdraden van omringende bacteriën

Onder “normale” omstandigheden beconcurreren schimmels en bacteriën elkaar. Toch blijkt uit een grotendeels in Wageningen uitgevoerde studie dat sommige soorten bacteriën en schimmels een verbond sluiten om elkaar actief te helpen..

boommarter ROLLIN VERLINDE

Vorige week is op de Karekietweg in het Harderbos een boommarter doodgereden. Daarmee staat de teller dit jaar alweer op vier. Ook vele andere dieren vielen op deze plek al ten prooi aan het verkeer...

eitjes Blauwrandspanner

De tellers van Sleedoornpage-eitjes zijn weer volop in actie geschoten. Dit mysterieuze dagvlindertje laat zich best in de winter opsporen: dan kan je de minuscule eitjes aantreffen op jonge Sleedoorntwijgen. Maar niet elk eitje..

Lees verder 6 december 2011   12 jaar oud
vijf roodhalsganzen in een groep brandganzen in de Waaluiterwaarden bij Tiel

Nu Sinterklaas weer bijna het land uit is en de winter toch echt staat te trappelen is het tijd om te genieten van ganzen. Soms zit er een bijzondere tussen, zoals de roodhalsgans. Tegenwoordig zie je ze zelfs in familieverband en..

vleermuiskast Vivara

Vleermuizen zoeken hun verblijfplaatsen in onder meer gebouwen, groeves of bomen. Maar een aantal soorten hebben ook baat bij door mensen gemaakte vleermuiskasten. De Zoogdiervereniging en Vivara Natuurbeschermingsproducten hebben..

Lees verder 5 december 2011   12 jaar oud
Mogen we de Reuzenpanda laten uitsterven als blijkt dat hij niet genoeg nut heeft voor de mens? (foto: Wikipedia)

Controversiële ideeën wekken aandacht. Zo gaf de media recent ruime aandacht aan Nederlands ‘volksfilosoof’ Bas Haring die onder andere stelt dat de aarde met de helft van de soorten ook wel zal verder kunnen...

Lees verder 5 december 2011   12 jaar oud

Veel vlinders zijn er niet in de winter. De meeste soorten zijn ei, rups of pop in deze koude periode. Toch komen de afgelopen dagen bij De Vlinderstichting meldingen binnen: “Ik heb een vlinder in mijn huis! “..