Natuurberichten

Pagina 763 van 1534 - 15332 Resultaten

Aangeleverde eikenprocessievlinders in zakken uit feromoonvallen

De afgelopen weken zijn in 1795 vallen 41.723 eikenprocessievlinders gevangen. Het gemiddelde aantal vlinders per val ligt daarmee 33 procent lager dan in het recordjaar 2016. Van de vijf provincies met voldoende vallen daalde het..

Lees verder 6 oktober 2017   6 jaar oud
bruinrode heidelibel - primair

Op droge en zonnige momenten kun je op veel plekken nog heidelibellen te zien krijgen. De naam heidelibel is misleidend, want ze vliegen overal en zeker niet alleen in heidegebieden. Ze zijn in het hele land te vinden, ook..

Lees verder 6 oktober 2017   6 jaar oud
Water in duinen

Heb je het over Nederland, dan heb je het over water. In de wereld wordt Nederland geroemd om zijn bescherming tegen de zee via de Deltawerken en komen hordes toeristen naar onze molens kijken die van oudsher polders leegpompen...

Lees verder 5 oktober 2017   6 jaar oud
Wezel

De algemene indruk is dat het niet goed gaat met de wezel, hermelijn en bunzing. Hoogstwaarschijnlijk komt dit hoofdzakelijk doordat hun leefomgeving achteruit gaat. Hoe is dit te verbeteren? De Werkgroep Kleine Marterachtigen van..

Lees verder 5 oktober 2017   6 jaar oud

Elk jaar zijn er minder dan tweehonderd meldingen van paddenstoelenvergiftigingen. Ter vergelijking, van giftige planten zijn dat er 1500. Toch zijn het over het algemeen de paddenstoelen die de media halen. Zo’n twee derde van de..

Lees verder 4 oktober 2017   6 jaar oud
Geelbuikvuurpad

De geelbuikvuurpad is een soort die het in Nederland niet gemakkelijk heeft. Lang leek de bedreiging van de chytrideschimmel Batrachochytrium dendrobatidis [Bd] aan hem voorbij te gaan. Maar deze schimmel vormt wel degelijk een..

Lees verder 4 oktober 2017   6 jaar oud
Alsemambrosia langs de waterkant

Sommige invasieve exotische planten veroorzaken schade in het waterbeheer of natuurbeheer. Daarom worden ze vaak bestreden. Alsemambrosia kreeg die aandacht tot voor kort niet. Dat lijkt te veranderen nu blijkt dat de soort..

icarusblauwtje - primair

Eind september was altijd een soort afsluiting van het vlinderseizoen, daarna waren niet veel vlinders meer te zien. Niet voor niets lopen de tellingen van het Landelijk Meetnet Vlinders tot laatste week van die maand. De laatste..

Spreeuw

Tijdens de landelijke vogeltrekteldag afgelopen zaterdag 30 september, de EuroBirdwatch, is de Spreeuw het meest geteld, gevolgd door Vink en Graspieper. Duizenden vogelaars over het hele land telden op meer dan 115 verschillende..

Lees verder 3 oktober 2017   6 jaar oud

Het is bijna tijd voor de Bodemdierendagen. Van 4 tot en met 8 oktober gaan overal in Nederland mensen hun achtertuin in of balkon op om te kijken wat daar leeft. Zo komen we samen te weten hoe het met die onmisbare, maar vaak..

Lees verder 2 oktober 2017   6 jaar oud