Natuurberichten

Pagina 786 van 1533 - 15321 Resultaten

Reijerscamp Heide na bodemtransplantatie

Natuurherstel en natuurontwikkeling kosten veel tijd. Het duurt lang voordat de gewenste soorten opduiken. Experimenten laten zien dat bodemtransplantatie dit aanzienlijk kan versnellen: van een paar decennia naar een paar jaar...

Lees verder 31 mei 2017   6 jaar oud

Afgelopen week kwamen er onverwacht Rode zwavelkoppen tevoorschijn op een plek waar 7 jaar geleden een populier werd verwijderd. De zwavelkoppen zullen de laatste restanten van het wortelhout aan het verteren zijn, dat blijkbaar..

Lees verder 31 mei 2017   6 jaar oud
Gewone wesp Vespula vulgaris

Hoe houd je wespen weg van je terras? Die vraag wordt ons vaak gesteld. Op heel veel sites staan tips maar in hoeverre zijn die tips onderbouwd door onderzoek? We zijn de wetenschappelijke literatuur ingedoken om bewijzen te..

Lees verder 30 mei 2017   6 jaar oud
IJsvogel, alcedo atthis

Het gaat goed met de ijsvogels in Nederland. Na enkele zachte winters zijn de aantallen omhoog geschoten. Ook 2017 lijkt een goed broedjaar te worden. Veel ijsvogels zijn al aan hun tweede nest begonnen. Een ijsvogelpaar met 7..

Lees verder 30 mei 2017   6 jaar oud
idyllegrasland primair

Nog twee dagen staat de inschrijving open voor de eerste serie idylles die in Zuid-Holland zullen worden aangelegd. Idylles zijn bloemrijke plekken voor vlinders, bijen en mensen. Woon je in Zuid-Holland? Heb je een mooie plek..

Lees verder 29 mei 2017   6 jaar oud
Duitse zandloopkever

De Duitse zandloopkever is uitermate zeldzaam in Nederland. Bij de laatste populatie van de soort bij Budel-Dorplein (NB) wordt nu een start gemaakt met de verbetering van het leefgebied. De toekomst moet uitwijzen wat de kansen..

Lees verder 29 mei 2017   6 jaar oud
Edelhert in Het Groene Woud VOOR EENMALIG GEBRUIK

De edelherten die begin maart in Brabant zijn teruggekeerd, maken veel gebruik van het ecoduct over de snelweg A2 in het edelhertengebied tussen Best en Liempde. Naast de 13 edelherten die door Brabants Landschap en ARK zijn..

Lees verder 28 mei 2017   6 jaar oud
Veldhommel mannetje

Afgelopen week is de eerste uitgebreide Nederlandse veldgids voor wilde bijen gepubliceerd. De gids is een vertaling van de Engelse gids 'Field Guide to the Bees of Great Britain and Ireland'. Experts van Naturalis, EIS..

Lees verder 27 mei 2017   6 jaar oud
waterhole

Een volwassen mannetje Grauwe Kiekendief sloeg in 2012 een migratie over en bleef de hele zomer in West-Afrika. Dit is de enige keer in twaalf jaar zenderonderzoek dat we een overzomering meemaakten bij een volwassen vogel...

Lees verder 26 mei 2017   6 jaar oud
Eikenprocessierups eerste nestvorming Didam 22 mei 2017

De warmte van de afgelopen dagen heeft de ontwikkeling van de eikenprocessierupsen versneld. In Gelderland zijn op 22 mei de eerste nestvormingen waargenomen. Ook in andere delen van het land hebben de rupsen het vierde..

Lees verder 26 mei 2017   6 jaar oud