Natuurberichten

Pagina 805 van 1533 - 15321 Resultaten

Wilde kat VOOR EENMALIG GEBRUIK

Op woensdag 15 februari is een dode wilde kat aangetroffen in Zuid-Limburg. Dit zeer zeldzame dier is sinds een paar jaar aan een gestage opmars bezig in ons land. ..

Lees verder 18 februari 2017   7 jaar oud
Ruigpootbuizerd

Negenendertig vogelsoorten staan op een nieuwe 'Rode Lijst' voor vogels die in Nederland overwinteren of ons land aandoen als doortrekker. Deze Rode Lijst is opgesteld aanvullend op de Rode Lijst van broedvogels. Vogelbescherming..

Lees verder 18 februari 2017   7 jaar oud
Panorama Balleraya, Niger.

Tot voor kort was er weinig bekend over hoe trekvogels hun reizen precies indelen. Het is pas sinds de recente ontwikkeling van zenders en loggers dat vogels in detail gevolgd kunnen worden, wat vaak tot nieuwe en onverwachte..

Lees verder 17 februari 2017   7 jaar oud
Houting

De zeldzame houting wordt dankzij een herintroductieprogramma in het Duitse stroomgebied van de Rijn al weer twee decennia aangetroffen in de Nederlandse rivieren, het IJsselmeer, de Waddenzee en de Voordelta. Opmerkelijk is het..

Lees verder 17 februari 2017   7 jaar oud
bruin blauwtje primair

Sinds de jaren negentig breid het bruin blauwtje zich sterk uit in Nederland. Vanuit het rivierengebied tussen Nijmegen, Arnhem en Wageningen ging hij westwaarts richting Rotterdamse haven. En vervolgens worden nu ook Veluwe,..

Lees verder 16 februari 2017   7 jaar oud
Mol

Elke winter vallen de grote aantallen molshopen op, maar zeker nu, na de wat stevigere vorstperiodes. Iedereen kent ze wel, de aarden bulten in tuinen, weilanden, uiterwaarden maar ook in stadsparken en middenbermen van wegen. ..

Lees verder 16 februari 2017   7 jaar oud

Elfenbankje, kabouterwasplaat, heksenschermpje, paddenstoelennamen kunnen onze verbeelding prikkelen. Toch is de reden dat Nederlandse paddenstoelen (bijna) allemaal een Nederlandse naam hebben gekregen vooral praktisch...

Lees verder 15 februari 2017   7 jaar oud
Grote waternavel overgroeit watergang

Nederland krijgt steeds meer te maken met invasieve waterplanten. Deze planten profiteren sterk van stijgende temperaturen als gevolg van klimaatverandering. De zachte winters van de afgelopen jaren leiden tot een sterke toename..

Lees verder 14 februari 2017   7 jaar oud
Genomineerde boeren voor de Gouden Grutto 2017

De vogelstand in het landelijk gebied holt achteruit. Maar er zijn ook boeren die laten zien dat natuur en landbouw kunnen worden gecombineerd. Zij doen hun uiterste best om de natuurbelangen te combineren met een financieel..

Lees verder 14 februari 2017   7 jaar oud
atalanta winterheide primai

Terwijl ik dit schrijf ligt Nederland onder een witte sneeuwdeken en wijst niets erop dat het voorjaar eraan komt. Toch gaat de temperatuur de komende dagen flink omhoog en belangrijker nog, er komt zon. Het zou zo maar kunnen dat..

Lees verder 13 februari 2017   7 jaar oud